مستند درباره خانه خدا

مستند «درباره خانه خدا» روایت اولین سفر دو جهانگرد ایرانی به سرزمین وحی و تهیه تصاویر رنگی از کعبه می باشد.

برادران امیدوار از ابتدای پاییز سال ۱۳۳۳ سفر پژوهشی خود به دور دنیا را با دو دستگاه موتورسیکلت از تهران به‌ سوی مرز شرقی ایران با افغانستان شروع کردد؛ مرحله نخست سفر آنها هفت سال طول کشید و در این مرحله، آنها پس از گذر از کشورهای افغانستان، پاکستان و هند، به ‌سوی تبت و سپس آسیای جنوب شرقی و استرالیا روانه شدند.

همچنین با گذر از اقیانوس آرام، به آلاسکا، آمریکای شمالی، و آمریکای جنوبی سفر کردند و سرانجام، با گذر از اقیانوس اطلس، وارد اروپا شدند؛ این دو برادر در اقامت کوتاه خود در اروپا، از محل انتشار مقالات پژوهشیِ مربوط به سفرهایشان و مصاحبه با رسانه ‎های گوناگون اروپایی، منابع مالی مورد نیاز برای مرحله دوم سفر یعنی آفریقا را تامین کردند.

برادران امیدوار در سال ۱۳۴۰ برای اقامتی سه ماهه از اروپا وارد ایران شدند و مرحله دوم سفرهای جهانگردی خود را با خودروی ون دو سیلندر دریافتی از یک شرکت اروپایی، از مرز جنوبی ایران با کویت آغاز کردند؛ آنها با گذر از عربستان سعودی و زیارت کعبه وارد آفریقا شدند.

«درباره خانه خدا» مروری است بر سفر آنها به سرزمین وحی که به مناسبت دهه ذی الحجه، از شبکه افق پخش می شود.

عبدالله و عیسی امیدوار نخستین ایرانی هایی هستند که موفق شده اند از خانه خدا فیلم رنگی تهیه کنند؛ در این مستند آنها از خاطرات و سختی های کار مستندسازی و جهانگردی در دهه ۴۰ می گویند؛ آنها همچنین عنوان می کنند کتاب «خسی در میقات» جلال آل احمد مرجع تصویربرداری از مناسک حج توسط آنها بوده است.

احمد ابراهیمی کارگردان مستند «درباره خانه خدا» است که توسط موسسه فرهنگی هنری مشعر تهیه شده است.

دانلود