کارکرد انیمیشن در جنگ نرم

کارکرد انیمیشن در جنگ نرم

در کنار سینما، صنعت انیمیشن سازی(پویانمایی) هم صنعت مستقلی است که هواداران بسیاری را خصوصا در بین مخاطبن کودک و نوجوان به خود جذب کرده است. کمپانی های بسیاری در زمینه ی انیمیشن یا کارتون سازی در سطح دنیا فعالیت می کنند که مهم ترین و بزرگ ترین هاشان کمپانی های غربی و آمریکایی اند ….

کارتون ها از طریق ارتباط مستقیمی که با کودکان برقرار می کنند به آسانی می تواند مفاهیم بسیاری را به آنان منتقل سازند. شخصیت های ساده و دوست داشتنی دنیای کارتون برای مخاطبان و دوستداران کودک و نوجوانشان به آسانی به عنوان الگو پذیرفته می شوند و کودکان سعی می کنند از رفتارها و برخوردهای آنان تقلید کنند. به علاوه در محیط زندگی شان هم نشانه هایی از آن ها را داشته باشند. از پوستر عکس شان روی دیوار گرفته تا بر چسب های شان روی کتاب و دفتر و کمد و … و تا همه ی وسایل شخصی و مورد علاقه که نشانی از آن شخصیت کارتونی دارد: عروسک، ساعت، لوازم التحریر، لباس، و… .  توجه داشته باشیم که در اغلب موارد شخصیت های اسباب بازی و کارتونی، صورت اسطوره و قهرمان را برای کودک و نوجوان پیدا می کنند. قهرمانی که واجد قدرت های فوق العاده و برتر است و می تواند کارهایی کند که دیگران از انجام شان ناتوان اند.(از جمله ی معروف ترین اسطوره های کارتونی و نیز سینمایی می توان «اسپایدرمن» یا مرد عنکبوتی، «بت من» و «زورو» را نام برد.)

وجود همین قابلیت های مهم است که سبب شده کارتون ها در فرآیند هجوم نرم جهان غرب علیه دیگر فرهنگ ها و کشورها نقشی ویژه را به خود اختصاص دهند. در برخی موارد دامنه ی بهره برداری از کارتون ها به بیان مضامین سیاسی نیز کشیده می شود و شخصیت های محبوب کارتون ها به نمایندگان و مبلغان فرهنگ و سبک زندگی و ارزش های جامعه ی غربی به سراسر جهان اعزام می شوند، تا شهروندان جهان را از همان سنین کودکی مطابق الگوی واحد و مطلوب غربی آموزش دهند و تربیت کنند. هنجارهایی متناسب با زندگی غرب(از جمله در تعامل افراد غیر همجنس با هم، پوشش، رقص، موسیقی، عشق های بیرون از خانواده، رفتارهای جنسی آشکار مانند بوسه و موارد دیگر) که در موارد بسیاری با هنجارهای ملی و دینی ما تقاوت و تعارض دارند. این رویکرد را خصوصا در نسل جدید کارتون ها می توان دید.

دانلود مستند کارکرد انیمیشن در جنگ نرم