به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اسلام به عنوان‌های پسندیده و نام‌های خجسته و مناسب در نامگذاری‌ها توصیه فرموده است. پروردگار متعال در سوره حجرات از به کارگیری القاب ناپسند نهی فرموده و نام و عنوان ناپسند دادن را نتیجه سقوط اخلاقی و تباهی درونی دانسته است.

در سیره و رفتار پیشوایان نیز همواره به کاربرد نام و کنیه‌ی مناسب سفارش شده است. چه بسا پدران و مادرانی که هنگام اظهار محبت به فرزندانشان نام‌هایی نامناسب و زشت به آن‌ها می‌دادند، ائمه بزرگوار آن‌ها را از این کار باز می‌داشتند و سفارش به نام نیکو نهادن می‌کردند. در مجمع البحرین از معصوم (ع) نقل شده است که فرمودند: ” حَقُّ المؤمِن عَلی اَخیهِ اَن یُسمیه بِاَحَبَّ اَسمائه “ یعنی حق مؤمن بر برادرش این است که او را به بهترین نام‌ها و زیباترین کنیه‌ها نامگذاری کند. ” به همین دلیل رسول اکرم (ص) فرمود:” کسی که چهار فرزند بیاورد و هیچ کدام را به اسم من نامگذاری نکند، به من جفا کرده است. “

 در ادامه فایل صوتی سخنرانی استاد هاشمی نژاد پیرامون نامگذاری فرزندان به اسامی معصومین و اثرات آن در روز قیامت در اینجا قابل دریافت است.

نام گذاری فرزندان چه اثری در قیامت دارد