دلایل تاخیر در ازدواج جوانان

دلایل تاخیر در ازدواج جوانان

حجت الاسلام نقی پورفر شب گذشته مورخه ۱۷ خردادماه ۱۳۹۴ با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: جایگاه ازدواج در مسائل جامعه شناخته شده نیست. ازدواج و تشکیل خانواده از نان شب واجب تر نباشد کمتر از آن هم نیست. خانواده محور سلامت و تدبیر جامعه بوده و تنها سازمان اصیل اجتماعی است.

وی افزود: سازمان های اجتماعی در خدمت رسانی به خانواده معنا پیدا می کنند. خانواده مسئله فرابخشی داشته و لازم است تا کل نظام برای آن درگیر شود. اگر حفظ نظام از اوجب واجبات است بنابراین حفظ دین و حفظ ناموس هم از اوجب واجبات است. تحقق حفظ دین و نظام بدون حفظ ناموس اصلا معنایی ندارد.

تحلیل گر مسائل خانواده تصریح کرد: پایه حفظ دین و نظام در حقیقت حفظ ناموس و خانواده است. همه از جمله حوزه، دانشگاه و مدیریت فرهنگی باید درگیر شوند چرا که خانواده مسئله اساسی نظام بوده و نیاز به یک انقلاب دیگری داریم.

نقی پورفر بیان کرد: در ارتباط با اینکه ازدواج را تنها به یک بخش محول می کنیم باید گفت که نگاه غلطی داریم. متاسفانه حیثیت و جایگاه حساس خانواده را درک نکرده ایم ولی اگر به معنای واقعی آن توجه کنیم آن وقت همه باید خود را درگیر مسئله ازدواج کنند. اقتصاد و فرهنگ همه در زمینه ازدواج موضوعیت داشته و باید به آن پرداخت یعنی در بخش فرهنگی با آموزش، مشاوره و همسریابی و همچنین در بخش اقتصادی با مسکن، امکانات زندگی و حداقل درآمد ماهیانه روبرو هستیم.

بی توجهی به جوانانی که مهمترین محور جامعه هستند

وی عنوان کرد: به اعتقاد من ۶۰ درصد مسئله ازدواج در زمینه فرهنگی بوده و تنها ۴۰ درصد آن در بخش اقتصادی است. مسئله اقتصاد در ازدواج مثل حق وتو است که اگر نباشد زندگی اصلا معنا پیدا نمی کند ولی نباید فراموش کرده که حتی اگر کم هم باشد ازدواج شکل می گیرد. اگر خانواده از نان شب خود بزنند و نظام اولویت های خود را تغییر بدهد و امر جوانان را در راس کارها قرار بدهد خیلی خوب می شد.

این تحلیل گر مسائل خانواده با اشاره به اینکه جوان اهداف بلند انقلاب را پیگیری می کنند گفت: چهار منبع نیروی انسانی یعنی جوان، زنان، مدیران و فقرا داریم. جوان مهمترین محور جامعه است ولی به آن توجهی می کنیم در صورتی که سنگین ترین مسئله جامعه باید بر دو جوان باشد.

نقی پورفر ادامه داد: الآن که با چنین وضعیتی روبرو هستیم و سن ازدواج جوانان بالا رفته باید گفت که مقصر مسئولان، مدیریت فرهنگی و اجرایی نظام هستند چون درک درستی از مسئله ازدواج ندارد. متاسفانه مسئله اول اتاق فکر ما تشکیل خانواده و یا حفظ خانواده نیست که اگر بود این وضعیت کشور نبود. با وجودی که در دین هم آمده ازدواج نصف دین را کامل می کند اما مسئله ازدواج حتی در حوزه بحث اول و اولویت دار نیست.

وی با تاکید بر اینکه ازدواج باید اولویت اول جامعه باشد گفت: بحث مقصر بودن را نداریم و نظر من این نیست که مردم مقصر هستند بلکه اعتقاد دارم که همه مسئول هستند. برای موضوع خانواده در کشور به یک انقلاب اساسی نیاز داریم و مسئولان برنامه ریزی بودجه بندی نظام و مجلس در کنار اتاق فکر همه مسئول هستند چون در قرآن آمده که مجردان باید اصلاح شوند.

لزوم توجه به ازدواج کمتر از حفظ نظام و دین نیست

تحلیل گر مسائل خانواده اضافه کرد: نصف بودجه فرهنگی را باید به ازدواج اختصاص داد چون با ازدواج نصف دین افراد کامل می شود. حوزه هنوز برای ازدواج اهتمام نورزیده و بحث  خانواده را جدی نگرفته است. اتاق فکرها باید بحث ازدواج را جدی بگیرند چون حفظ ناموس از اوجب واجبات ولی متاسفانه هنوز آن طور که باید به این مسئله نپرداخته اند چون اگر می پرداختند این وضعیت را در کشور نداشتیم.

وی افزود : تعداد جوانان روز به روز در حال افزایش است و حدود ۱۵ میلیون جوان در سن ازدواج داریم. هر چقدر جلو می رود هیچ قدم جدی برداشته نمی شود و این نشان می دهد که مسئله ازدواج را جدی نگرفته ایم ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که وزن این مسئله کمتر از حفظ نظام و دین نیست. برای عمره و حج ۱۸ میلیون ثبت نام کرده اند در حالی که می توانند این بودجه را به ازدواج اختصاص داد و در عین حال به آسیب های ناموسی اعتنا نمی کنند.

این استاد دانشگاه گفت : آسیب ناموسی باعث پایمال شدن همه ارزش ها می شود. برای مسئله ناموسی متاسفانه حساسیت به خرج نداده و حوزه، دانشگاه و مدیران همه در حال نگاه کردن به همدیگر هستند. باید در کشور برای مسئله ازدواج اعلام یک زلزله اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم. اگر وضعیت کشور به این شیوه ادامه پیدا کند هلاکت جامعه را در پی خواهد داشت چون در قرآن آمده صدمه ناموسی باعث هلاکت وحشتانکی می شود.

وی گفت : در زلزله بم و رودبار همه دست به کار شدند در حال حاضر مسئله ازدواج بالاتر از آنها بوده و باید اعلام زلزله فرهنگی و ناموسی در جامعه داشته و به داد جوانان برسیم. همه در قبال جوانان مسئول بوده و از نظر ذهنیت فرهنگی اهمیت خانواده را درک نکرده ایم. بودجه بندی اقتصادی را باید به سمت ازدواج برد و به جوانان بیشتر توجه کرد.

به تعبیر قرآن وقتی جوان صدمه ناموسی دید یک قتل رخ داده است

کارشناس مسائل اجتماعی گفت : آبشار مصنوعی می سازند در صورتی که کار و اشتغال در جامعه نیست من واقعا نمی دانم آیا ساخت آبشار مصنوعی اولویت جامعه است؟ سنگ های قطور را جدول خیابان ها کرده و پارک ها را گل و بلبل می کنند در حالی که این گونه مسائل اولویت جامعه نیستند. انجام چنین اموری اولویت نشناسی بوده و متاسفانه اولویت نشناسی در حل و فصل مسائل یکی از مشکلات و معضلات است.

وی افزود : مسئله خانواده و جوان اولاترین مسائل است. باید بودجه بندی را به سمت این مسائل سوق داده و همه بدانند که پارک و ورزشگاه مسئله جوان نیست. همه باید درگیر ازدواج شوند. حج عمره مستحب است ولی ازدواج واجب بنابراین بودجه عمره باید برای ازدواج جوانان هزینه شود. بودجه های مذهبی ما همه باید صرف حفظ ناموس شود و همه باید این را بدانند که برای ازدواج و جوانان در کشور پول کلان نداریم بنابراین هر کسی هر چیزی که دارد باید از آن در راستای بهبود وضعیت جوانان و ساماندهی امر ازدواج هزینه کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد : دولت و ملت همه باید بسیج شده و دست به دست هم دهند تا مشکل ازدواج در کشور حل شود. یک انقلاب عظیم را نیاز داریم و همه باید بدانند که بالاتر از زلزله بم و رودبار در کشور اتفاق افتاده است ولی متاسفانه درک این مسئله را ندارند. در زلزله ۲۵ یا ۳۰ هزار نفر کشته می شوند و همه زار زار گریه می کنند ولی باید بدانند که امروزه قتل های خاموش در حال رخ دادن است.

وی افزود : در قرآن آمده که وقتی جوان صدمه ناموسی دید یک قتل رخ داده است. در حال حاضر نه خونی ریخته می شود و نه جسدی مشاهده می شود برای همین فکر می کنند هیچ اتفاقی نیفتاده در حالی که قتل خاموش در حال رخ دادن است. باید ارزش گذاری ها را بر اساس توصیه ها و حساسیت های دینی هدف گذاری کنیم. امیر مومنان می فرماید در مقابل مشاهده صدمه ناموسی جا دارد که انسان سکته کند و من نمی دانم چطور نماز جمعه و روزه برپاست ولی کسی به ازدواج جوانان توجه نمی کند.

ذهن مردم با تجمل گرایی های خودشان تحریم شده است

نقی پور فر گفت : اگر بحث جدی در رسانه انجام شده و به جای نیم ساعت برنامه پایش فرصت های بیشتری به مباحثه اختصاص دهند آن وقت می توان به طور قطعی یک ساله مشکل جوانان را حل کرد. اگر ذهنیت حوزه، دانشگاه و مدیران حساس شده و بودجه بندی را تغییر بدهیم حتما شاهد بهبود وضعیت ازدواج جوانان خواهیم بود. همه از پدر و مادر، فامیل، همشهری و دولت باید درگیر مسئله ازدواج جوانان شده و به اندازه وسع خود وارد این میدان شوند.

باید نگاه های خود را اصلاح کرده و از تجملات بیش از حد دوری کنیم. ما تحریم شده اسرائیل و آمریکا نیستیم بلکه ذهن خودمان تحریم شده است. چنین مشکلاتی ریشه در مدیریت ها دارد که تجمل گرایی را وارد جامعه می کند. متاسفانه بعد از جنگ این مصیبت ها آرام آرام وارد کشور شده و حتی جوانی با دست خالی هم آن تجملات را برای شروع زندگی مشترک خود خواستار است.

جامعه باید بینش درستی از ازدواج داشته و الگوهای مناسبی را به جوانان معرفی کنند. اگر به مسئله ازدواج و ناموسی توجه می شد چنین اتفاق هایی رخ نمی داد بنابراین باید برای حل این مسئله هزینه کرد. جوانان با ازدواج از نظر اخلاقی اعتلا پیدا کرده، دچار تحول انسانی شده و همچنین شاهد افزایش روز خواهند بود.

با تاکید بر اینکه می توان با سادگی زندگی ها را فراموش کرد گفت: قدر و قیمت حفظ ناموس و ارزش های جوان را از طریق تشکیل خانواده فراموش کرده ایم. باید برای ساماندهی امر ازدواج جوانان ارزش های اسلامی را به همدیگر معرفی کرده و الگوهای مناسب را به آنها ارائه کنیم. اگر الگوی کسانی که دستشان به دهنشان می رسد ولی ازدواج فرزندان خود را با سادگی انجام می دهند به جوانان معرفی کنیم خیلی خوب است.

مدیران و مسئولان باعث ترویج فرهنگ مصیبت زده تجمل گرایی

باید بینش درست و الگوهای مناسب را به مردم نشان داد تا آرام آرام باور کنند که ازدواج ساده شدنی است اما وقتی مدیریت ها و مسئولان ما هر کسی دستش به دهنش رسید تجملات راه انداخت باعث ترویج یک فرهنگ مصیبت زده و تجمل گرا در جامعه می شود. چنین فرهنگی اصلا برای نهادینه کردن ازدواج ساده برای جوانان مناسب نیست.

صدا و سیما وقتی نشان می دهد جوانی که تازه ازدواج کرده از چنان مبلمانی برخوردار بوده و یا هزینه کابینت آشپزخانه برخی افراد به تنهایی ۶ میلیون تومان است آن وقت جوانان چگونه باید الگوبرداری کنند. اگر ضرورت ازدواج را به اندازه نان شب دانسته و متوجه باشیم که حفظ ناموس بالاترین افتخار و آبرو است آن وقت مشکلات حل می شود.

با نماز و روزه افراد می توانند عاقبت بخیر شوند اما باید این مسئله را مد نظر داشت که با حل مسائل و مشکلات جوانان به ویژه ازدواج آنها هم عاقبت بخیر خواهیم شد. در روز قیامت ما را بازخواست می کنند که چه کاری برای جوانان انجام داده اید و قطعا خدا برای ازدواج  جوانان بارش رحمت را خواهد داشت.

متاسفانه برای ازدواج جوانان قدمی برداشته نشده و اهتمامی هم نداریم. بابا عمره مسئله دارد و باید پول آن را به مسائل جوان به ویژه ازدواج اختصاص داد. همه جا بودجه بندی های کشور سرجایش نیست چون اولویت زندگی جوان و جامعه جوان ما به خوبی طراحی نشده است. کشور ما فقیر نیست و می توانیم با همین وضعیت ولی با مدیریت صحیح کلی کار را انجام بدهیم. وقتی باور داشته باشیم که ۵۰ درصد دین با ازدواج کامل می شود آن وقت ۵۰ درصد بودجه ارشاد، حوزه و مراکز فرهنگی را معنا دار به ازدواج جوانان اختصاص می دهیم.

وقتی اعلام می کنند که هر کسی توانایی مالی دارد از گرفتن یارانه انصراف دهد و فقط دو یا سه میلیون نفر این کار را انجام می دهند یعنی بی اعتماد هستند. اگر به مردم اعلام کنیم که قصد داریم تا یارانه برای ازدواج و جهیزیه جوانان هزینه شود باور کنید خیلی از مردم قبول می کردند.

مشکل ما این است که مدیریت فرهنگی و اجرایی کشور سر جای خود قرار ندارد. متاسفانه نه تنها نگاه درستی برای ازدواج جوان داریم بلکه به آنها الگوی صحیح معرفی کردیم ولی در نهایت یقه جوان را می گیریم که چرا بی تربیتی کردی در صورتی که این کار غلط است.

صدا و سیما فتوای مراجع تقلید برای ازدواج جوانان را پخش نمی کند

مردم متدین بوده و حاضر هستند که عبادت خدا را به جا بیاورند اما باید در نظر داشته باشیم که همه باید برای ازدواج جوانان دست به کار شوند. ۱۴ سال پیش فتوای مراجع تقلید را در ارتباط با ازدواج جوانان گرفته ام ولی صدا و سیما آن را پخش نمی کند و متاسفانه چندین بار این فتواها را برای صدا و سیما ارسال کرده ام. این مسئله نشان می دهد که ما حتی حداقل ها را هم انجام نمی دهیم.

بحث ازدواج در واقع بحث از ضرورت های دین است و برای این مسئله کاری به اشخاص خاص ندارم. طلاق در مناطق روستایی ۱۲ درصد، شهرها ۱۵ درصد، مراکز استان ۱۸ درصد، تهران ۲۴ درصد و شمیرانات ۳۳ درصد بوده و چنین آماری نشان می دهد که هر چقدر وضعیت اقتصادی بهتر شده آمار طلاق هم بالا رفته است.

بحث فرهنگی هم در ازدواج مهم است البته کف فرهنگی برای شروع زندگی جوانان لازم است بنابراین باید بودجه های لازم از جیب دولت و یا حتی مردم درآمده و صرف ازدواج جوانان شود. حدیث داریم که اگر جوانی اخلاق و دین دارد به آن زن بدهید و اگر این کار را انجام ندهید عالم به هم می ریزد و متاسفانه الآن عالم به هم ریخته است نمی دانم چرا متوجه نمی شوند.

بیشتر افراد مدعی بسیجی امام زمان (عج) هستند ولی نمی دانیم این چطور تدینی است که به جوانان شایسته زن نمی دهند. مسئولان باید پرچم جوانان را بیشتر به اهتزاز دربیاورند چون وظیفه دارند. اگر به ازدواج جوانان اهمیت دادیم آن وقت همه اعمال ما پذیرفته شده است چون روز قیامت همه یقه ما را می گیرند که برای جوانان چه کردید.

اولویت قرار دادن ورزش برای جوانان در مجلس غلط است

جوانان برای مسکن می توانند از خانه های پدری خود شروع کنند یعنی به طور کلی باید با سادگی شروع کرد تا شروع زندگی برای آنها سخت و دشوار نباشد. آبرو آنجایی می رود که صدمه ناموسی می رود نه اینکه افراد زندگی خود را ساده شروع کنند. ۳۰ درصد افراد مشکل معیشتی برای شروع ازدواج نداشته و ذهنیت های غلط و خواسته های بیجا باعث تاخیر در ازدواجشان می شود.

اولویت بندی بودجه ها باید عوض شده و امکانات دولتی معطل مانده باید در اختیار جوانان قرار بگیرد. مجلسی که اولویت جوان را در ورزش می داند فکر غلطی دارد چون اولویت اول آن ازدواج است. بودجه ساخت ورزشگاه باید آجر خانه جوان شود وقتی این کار انجام نمی شود یعنی اولویت های جامعه و دین خود را نمی شناسیم.

مصیبت ها و گرفتاری بسیاری داریم و ندانستن اولویت ها باعث بیچاره کردن جامعه شده است. مراکز فرهنگی، ارشاد و حوزه باید بودجه های خود را در راستای ازدواج جوانان هزینه کنند. متاسفانه بینش درستی در مدیریت وجود ندارد به عنوان مثال تا سال ۱۸ دین اسلام مردم در زمان پیامبر بی حجاب بودند و آیه حجاب نیامده بود چون زیرساخت های آن فراهم نشده بود. ازدواج سالم یکی از زیرساخت های حجاب جامعه است ولی متاسفانه امروزه وقتی هنوز به آن نرسیده ایم مدام به موی دختر و پسرها ایراد می گیریم.

در حق مردم جنایت شده است

باید به ارزش ها و زیرساخت های دینی نگاه کنیم و متوجه می شویم که ازدواج ۵۰ درصد مسائل بی حجابی را خودش حل می کند. اگر قیمت حفظ آبرو را بدانیم آن وقت از ساده ترین زندگی ها هم خوشحال بوده و شکر خدا را به جا می آوریم. نگاه و ارزش گذاری ما به هم ریخته و آن هم به دلیل ارائه الگوی بد و تجمل گرایی بعد از جنگ است. با ترویج چنین فرهنگ های تجمل گرایی باید گفت که در حق مردم جنایت شده است.

عاقبت بخیر نیستیم مگر اینکه مشکل جوانان را حل کنیم چون در قیامت به مومنان می گویند شما در ارتباط با فحشای جوانان مقصر هستید چون اهتمام به ازدواج آنها انجام ندادید. مسئله جوان مسئله آخرت و عاقبت بخیری است وگرنه کسی با نماز و روزه عاقبت بخیر نمی شود.

بدعت در نگاه به دین رخ داده است

متاسفانه در حال حاضر بدعت در نگاه به دین رخ داده است. در اسلام سه نوع اسلام داریم تک همسری، تعدد همسر و در نهایت ازدواج موقت و نباید آخرین نوع ازدواج را انتخاب کرد. دختری که ازدواج موقت داشت دیگر نمی تواند ازدواج دائمی داشته باشد به نظر من باید با همین بودجه های کم هم ازدواج دائم را انجام داد. ازدواج دائم طرح غلطی است و نباید به آن روی آورد.

با تجمل گرایی کمر جامعه خواهد شکست همه باید بدانند که با حداقل امکانات هم می شود زندگی را شروع کرد. ایران مقام دوم مصرف لوازم آرایشی را در منطقه و رتبه هفتم را در جهان دارد و این فاجعه فرهنگی است. الگوهای ما سر جای خود قرار نداشته و مدیریت و روحانی ما الگوی صحیحی به مردم ارائه نداده اند.

شرعا کار شرط ازدواج نیست و همت و غیرت کار و اینکه برای کار عار نداشته باشد ملاک است. آلمان و ژاپن تکنسین تربیت کرد و ۹۰ درصد مدارس در این زمینه کار می کنند و با این گونه عمل کردند توانستند تمام خاک جنگ را از کشورهای خود پاک کنند.

خانواده باید محور سیاست گذاری نظام باشد و همه برای ازدواج جوانان اقدام کنند. باید اولویت ها را تغییر داده و همه اهتمام کنند تا به سرعت مشکل ازدواج جوانان حل شود.

دانلود کلیپ

دانلو صوت