سید حسن نصرالله” عصر چهارشنبه مورخه ۲۰ خردادماه ۱۳۹۴ در دومین همایش “اجتهاد و نوآوری فکری امام خامنه‌ای” گفت: مرجع تقلید باید بین فقهای عصر خود اعلم و یا یکی از افرادی باشد که اعلم بودن او (نسبت به دیگران) محتمل باشد. وی باید دارای درجه ای عالی از فقاهت باشد.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: مرجع تقلید باید احاطه علمی گسترده‌ای داشته باشد که این امر را باید از فتواهای شرعی منتشر شده و دروس فقهی او برای طلاب خود از ۲۰ سال گذشته و بحث‌های عمیق او در مسائل دولت و مسائل نوین، دریافت.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: جایگاه دیگری که امام خامنه‌ای در آن قرار دارند، رهبری است؛ ایشان رهبر جمهوری اسلامی ایران هستند. ایشان رهبری و ولی امر هستند. این جایگاه مستلزم داشتن شرط کفایت، شجاعت، آگاهی تاریخی، شناخت سیاسی گسترده، تجربه اجتماعی و سیاسی متنوع،  توانایی تشخیص منافع و شناخت دشمن و دوست، استفاده از فرصتها، تا توانایی های اداری بالا است؛ زیرا این جایگاه نیازمند شناخت و مشخص کردن مسؤولیتها و تحمل فشارها است.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: امام خامنه‌ای از زمان رحلت امام خمینی (ره) همه این مسؤولیتها را برعهده گرفته‌اند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به تهدیدها و توطئه ها و مشکلات و سختی ها و تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: امام خامنه‌ای با همه این تهدیدها مقابله کرده و آنها را به فرصت تبدیل کردند، به صورتیکه ایران به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شده و دنیا نیز به این امر اعتراف کرده است. ایران اکنون در حال حرکت در راه تحول و پیشرفت در همه زمینه‌ها است.

سید حسن نصرالله گفت: این‌ها بخشی از شخصیت ایشان به عنوان یک رهبر است که ما آنها را از روش رهبری، عملکرد، مواضع و بیانات ایشان در جریان همه رویدادها، شناخته‌ایم.

وی افزود: سخنان ایشان درباره مسائل مختلف نادیده گرفته می شود و حتی اگر رسانه ها به این موضوعات بپردازند، با این موضوعات، برخوردی گزینشی خواهند داشت.
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: مساله سوم، آن که ایشان اندیشمند اسلامی بزرگی است و این جنبه نیاز به معرفی بیشتر دارد. ایشان یکی از بزرگ ترین مراجع تقلید هستند. جنبه اندیشمندِ اسلامی بودن، باید بیشتر دیده شود.

سید حسن نصرالله افزود: ایشان از اوان جوانی دغدغه های فکری و فرهنگی گسترده ای داشتند و پیگیر آن ها بودند. ایشان از ابتدا توجه گسترده و متنوعی به خواندن تاریخ و زندگی نامه‌ها و ادبیات و شعر و داستان داشتند؛ چه در چارچوب فرهنگ شیعی و اسلامی و چه در شناخت علمای اهل سنت و کتاب های معرفتی آنان. ایشان هیچگاه از توجه و پیگیری این موضوعات بازنماندند و همچنان به حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران توجه ویژه دارند و به انتشارات مختلف سر می زنند و میزان فروش کتاب‌ها را جویا می شوند و با مؤلفان و ناشران صحبت می کنند و این مساله شگفتی حاضران در نمایشگاه را بر می انگیزد. هیچ یک از رهبران جهان، چند ساعت از وقت خود را صرف چنین اموری نمی کند والبته این کار، جنبه نمایشی ندارد، بلکه تشویق کننده ای برای مردم و جوانان در این مجال است و آن ها را به توجه به معرفت و فرهنگ تشویق می کند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ایشان در طول سال با اقشار مختلف مردم از نظر فکری و فرهنگی، از جمله ادبا، شعرا، اساتید و دانشجویان دیدار و به ملاحظات و مشکلات و نگرانی‌ها و چالشها و پیشنهادهای مطرح شده از سوی آنان گوش می‌دهند، و ملاحظات را یادداشت و آرای آنان را دنبال می کنند. این امر شامل مساحتهای گسترده‌ای از مسائل فکری و فرهنگی می شود؛ هیچ رهبری در دنیا نیست که اینگونه وقت خود را بگذارد و به صورت مستقیم (با مردم) در ارتباط باشد، و به صورت مستقیم به نگرانی های مردم گوش دهد.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: در کنار تلاشها و فعالیتهای شخصی، عوامل بسیاری سهیم بوده که موجب شده است ایشان به عنوان یک اندیشمند بزرگ اسلامی مطرح شوند؛ که از جمله آنها قرار داشتن در جایگاه رهبری و برخورداری از اطلاع و آگاهی گسترده و احاطه عملی به مسائل فرهنگی و ارتباط مستقیم با جوانان و مراکز پژوهشی و مطالعاتی است.

وی تأکید کرد: همچنین جایگاه رهبری ایشان را در قلب واقعیتها قرار می‌دهد؛ ایشان در واقعیتها قرار داشته و مشکلات را می‌شناسند .

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت:  مسأله دوم توانایی‌های فکری و علمی ایشان است؛ ایشان پاسخ هایی واضح برای همه مشکلات دارند. سوم برخورداری ایشان از زبان معاصر است و فقط در دیدار با نخبگان از مباحث علمی ویژه سخن می گویند.

سید حسن نصرالله افزود: بیان ایشان به گونه‌ای است که می‌توانند مضامین فکری را در قالب اصطلاحات و عبارتهایی بیان کنند که در اندازه فهم و درک مخاطبان باشد.

وی تأکید کرد: همچنین از جمله عواملی که ایشان یک اندیشمند هستند، این است که یک اندیشمند هنگامیکه فقیه باشد می‌تواند متون دینی را به صورت صحیح و بی آلایش و به صورت موضوعی و کامل بفهمد؛ هنگامیکه اندیشمند در جایگاه یک فقیه باشد، نتیجه گیری‌های او اصیل و محکم خواهد بود.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های ایشان به عنوان یک اندیشمند و فیقه، اصالت و استقلال ایشان و نرفتن زیر بار فشارها است؛ فشارهایی که موجب می‌شود فرهیختگان اصطلاحات خود را تغییر دهند و مفهومی جدید از اسلام ارائه کنند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: به دلیل فشارها و به ویژه انقلاب عظیمی که در وسایل ارتباطی ایجاد شده است، امروزه در می یابیم که بسیاری در اصول و افکار خود بازنگری کرده اند، تاحدی که اصول اساسی اسلام را انکار کرده اند.

سید حسن نصرالله افزود: مقام معظم رهبری، با مراجعه به نصوص اصلی، زیر بار هیچگونه هیمنه نمی روند.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: ما نیازمند آن هستیم که امام خامنه‌ای را بشناسیم و او را معرفی کنیم .. مردم نیازمند مرجع تقلید هستند .. امت نیازمند رهبری است که آن را در مقابله با تهدیدها و توطئه‌های بین المللی هدایت کند.

سید حسن نصرالله گفت: مردم نیازمند اندیشمندانی هستند که با زمان پیش بروند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند مرجعی زنده برای تقلید هستیم، به ویژه در این مرحله دشوار و پوشیده نیست که عوامل فکری و فرهنگی در جنگ کنونی، بسیار تعیین کننده هستند.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: حل مسائل سیاسی و اقتصادی کافی نیست و مسأله اساسی و اصلی، اندیشه است.

سید حسن نصرالله با اشاره به توطئه‌های استکبار علیه امت و مردم منطقه گفت: آنان هدف و فکر مشخصی دارند و می خواهند آن را با زور سلاح بر ملتهای منطقه و مسلمانان و غیر مسلمانان تحمیل کنند؛ فقط با سیاست و رسانه می توان با این چالش مقابله کرد.

وی در ادامه گفت: به جای آنکه در جایگاه ارائه اسلام به دنیا باشیم، توطئه‌های دشمنان ما را به موضع دفاع از اندیشه اسلام منتقل کرده است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: ما نیازمند آن هستیم که برای دفاع از اسلام و اندیشه‌ها بسیار تلاش کنیم. باید امام خامنه‌ای را به عنوان اندیشمندی اسلامی و انسانی به مسلمانان معرفی کنیم؛ به آنان بگوییم که جدای از اختلافات درباره امامت و یا ولایت فقیه، با فکر و اندیشه ایشان آشنا شوید.

سید حسن نصرالله افزود: از مسلمانان می خواهم در این دوران که شمار اندیشمندان بسیار کم است، از این اندیشمند اسلامی استفاده کنند؛ غیر مسلمانان نیز باید نوشته‌ها و بیانات ایشان را مطالعه کنند.

دانلود

سلامتی اقا امام زمان(عج) و امام خامنه ای صلوات