آرشیو سالیانه : 2022
سایت ساز چیست ؟
سایت ساز یکی از پیشرفته تریت تکنولوژی های تولید محتوا و صفحات وب هست که در طول چند سال اخیر توجه ویژه ای به آن شده و از امکانات آن برای ایجاد وب سایت با موضوعات و مضامین مختلف استفاده می شود.
قطعا اگر در سال ۲۰۱۹ میلادی زندگی می کنید از اهمیت اینترنت، تبادل داده آنلاین و همین طور تکنولوژی در زندگی خود واقف هستید.
نکته ی مهم این است که با پیشرفت روزافزون تکنولوژی تمام افراد به این موارد آشنا نبوده و اگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار و استارتاپ به تازگی پیشرفتی در صنعت و حیطه شغل خود داشته اید احتمالا فکر طراحی یک سایت به ذهنتان رسیده است.
تفاوت سایت ساز با برنامه نویسی پایه ای وب
تنها کافیست سری به وب سایت شرکت های طراحی و توسعه صفحات وب بزنید تا از قیمت های بالای آن ها باخبر شوید و باید گفت که ممکن است ایجاد یک وب سایت هر چند استاتیک، هزینه ی هنگفتی را برای شما به ارمغان آورد.
در این مواقع سایت ساز ارزان به داد شما می رسند، تکنولوژی های ارتباط با مشتری که به صورت کاملا حرفه ای برنامه نویسی و با استفاده از الگوریتم های خاص و اختصاصی کد شده اند و شما با چند کلیک می توانید صاحب وب سایت خود شوید.
با امکانات کاملی که هر سایتی ممکن است هر سایتی داشته باشد.
ویژگی های مهم سیستم سایت ساز
سرعت بالا در طراحی یکی از امکانات ویژه ای است که به شما اجازه می دهد سایت خود را در زمانی کاملا کوتاه طراحی کنید، بدون نقص های کدنویسی، طراحی قالب که بسیار زمانبر و پیچیده است و یا حتی راه اندازی سیستم های مدیریت محتوا که عموما مشتریان نمی دانند این سیستم ها چه امکاناتی در اختیارشان قرار می دهند و یا از آن ها چه می خواهند.
طراحی ریسپانسیو و مناسب سئو
ویژگی بعدی طراحی تنها با چند کلیک است و این که شما می توانید به صورت حرفه ای قالبی مناسب با کسب و کار و موضوع وب سایت خود انتخاب کنید که هم از نظر سئو سایت و بهینه سازی برای گوگل و رشد در موتور های جستجو سفارشی سازی شده باشد.
ضمن این که قالب ها ریسپانسیو بوده و امکان مشاهده در موبایل و تبلت های هوشمند را نیز دارند.
سایت ساز حرفه ای با کم ترین هزینه
از یک سوی دیگر مهم است که قالب سایت شما که نشانگر موضوع فعالیت و اهمیت کاربران برای صاحب وب می باشد را به خوبی انتخاب کنید. قالب های زیادی نیز به همین منظور در دسترس شما قرار می گیرند.
حال اگر هنوز در این باره تردید دارید می توانید امکانات این سایت ساز حرفه ای را به صورت آزمایشی تست کنید و با درگ های ساده سایت مناسب خود را طراحی کنید. اگر وب سایتی ایده آل شماست می توانید کاملا شبیه به آن سایت خود را ایجاد و وارد جستجو های گوگل کنید.
بخش مهم دیگر در انتخاب سایت ساز هزینه است، که معمولا در این بخش ما نسب به طراحی اختصاصی هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد . همشریان مشهدی می توانند با سفارش طراحی سایت مشهد از تخفیف ویژه برخوردار شوند .
طراحی سایت فروش بلیط
یکی دیگر از خدمات سایت ساز آرت دیزاین طراحی سایت فروش بلیط است . یک سامانه قدرتمند برای فروش بلیط انواع کنسرت ، همایش ، تئاتر و کلیه برنامه هایی که در آن خدمات بلیط فروشی انجام می گیرد . این سامانه با زبان برنامه نویسی asp.net و تکنولوژی mvc نوشته شده و بسیار سریع است .
شما می توانید در این سامانه به راحتی اقدام به طراحی و تعریف بلیت نمایید و برای هر ردیف یا صندلی قیمت مد نظر خود را وارد نمایید . سایت فروش بلیط شما می تواند به درگاه پرداخت زرین پال و یا بانک های دولتی و پنل پیامک متصل شود . ثبت نام و خرید بلیط در این سایت بسیار راحت است و ما یک اپلیکیشن چک بلیط نیز به شما تحویل خواهیم داد تا بتوانیم به راحتی بلیط های فروخته شده را چک نمایید . از دیگر خدمات این سامانه امکان قیمت گذاری بلیط ها با دلار و پرداخت ریالی برای عزیزان خارج از کشور می باشد . شما می توانید دمو این سیستم را پس از درخواست تماس با سایت ساز آرت دیزاین دریافت نمایید .
تور داخلی یا خارجی؟ ترجیح شما برای سفر کدام است؟
تور داخلی یا خارجی؟ ترجیح شما برای سفر کدام است؟
مسافرت به یکی از اصلی ترین نیازهای مردم تبدیل شده و هر فردی برای دوری کردن از مشکلات و دغدغه های زندگی می تواند در برنامه سالانه خود یک یا چندین سفر را بگنجاند. اما چننچه عزم و جزم سفر کرده اید باید با نکات مختلفی آشنایی داشته باشید تا در طول سفر دچار گمراهی نشده و بهترین لحظات را پشت سر بگذارید. برای مسافرت می توانید مقاصد مختلفی را انتخاب کنید که هریک از آنها ویژگی های متفاوتی با دیگری دارند. مقاصد داخلی و مقاصد خارجی از نظر نحوه اقدام و همچنین هزینه های مسافرتی با یکدیگر متفاوت هستند و شما با توجه به سلیقه و خواسته خود خواهید توانست بهترین مورد را برای گشت و گذار انتخاب نمایید. برای سفر به هر نقطه از جهان، خودتان نیز می توانید به تنهایی اقدام کرده و بلیط و هتل خود را رزرو کنید اما تور های مسافرتی با توجه به مزایای بسیاری که دارند بهترین انتخاب خواهند بود. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه کرده ایم:
تور تبریز
یکی از بهترین انتخاب ها برای گشت و گذار در داخل کشور، مربوط به شهر تبریز می شود چرا که در این شهر می توانید جاذبه های گردشگری مختلفی را مشاهده کنید که هریک از آنها ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند و خواهند توانست نظر هر بیننده ای را به خود جلب کنند. تنها جاذبه های گردشگری نیست که برای سفر حائز اهمیت است و آداب رسوم مردم حرف نخست را برای لذت بردن از سفر می زند. مردم تبریز بسیار خونگرم و مهمان دوست هستند و از این رو در تمامی اوقات سفر می توانید راهنمای های مورد نیاز را از آنها دریافت کرده و سفری تمام عیار برای خودتان به ارمغان آورید. البته در سفر با تور تبریز، تور لیدر به همراه مسافران بوده و کلیه امورات مسافرتی طبق برنامه ای که از پیش تعیین شده، پیش خواهد رفت.
مقایسه تور تبریز و سفر شخصی
شاید برایتان جالب باشد که به تفاوت های تور تبریز با سفر شخصی به این شهر پی ببرید.
در سفر شخصی مسئولیت انجام کلیه امورات بر عهده شماست و این خودتان هستید که باید برنامه سفر را تنظیم کنید و محلی برای اقامت خود پیدا کنید. البته در سفر شخصی امکان کنترل تعداد روزهای اقامت نیز وجود دارد و می توانید هرچند روز که دلتان خواست در این شهر اقامت داشته باشید. اما در تورهای مسافرتی قضیه متفاوت است. چنانچه آدم بی نظمی هستید سفر با تور برایتان دشواری هایی خواهد داشت چرا که در سفر به همراه تور، کلیه امورات مسافرتی با نظم تمام انجام می شود و برنامه مسافرتی باعث می شود تا کلیه امورات سفر به صورت پی در پی و مشخص انجام شوند. تورهای مسافرتی برای افرادی مناسب است که اجتماعی هستند و می توانند به سهولت با سایر هم تیمی های خود ارتباط برقرار کرده و به شادی بپردازند.
قبل از سفر به ارمنستان مطلب زیر را بخوانید
قبل از سفر به ارمنستان مطلب زیر را بخوانید
ارمنستان به عنوان همسایه شمالی ایران یکی از بهترین انتخاب ها برای گشت و گذار با هزینه های مناسب است و از این رو به صورت هر ساله شاهد مسافرت خیل عظیمی از هم میهنان به این کشور هستیم.هر یک از شهرهای ارمنستان از جنبه خاصی حائز اهمیت هستند اما ایروان که پایتخت این کشور است بیشترین توجه را به خود جلب می کند. ارمنستان علاوه بر جاذبه های تفریحی و فرهنگی، دیدنی های تاریخی متعددی را در خود جای داده که با بازدید از آنها می توانید با تاریخ دور و دراز این کشور به خوبی آشنا شوید. اما قبل از سفر به ارمنستان باید اطلاعات جامعه ای در رابطه با روش های سفر و همچنین نحوه اقدام کسب نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن مقدمات مسافرتی خود را برنامه ریزی کنید. برای سفر به ارمنستان می توانید به صورت زمینی نیز اقدام کنید اما این روش به دلیل مشکلاتی که در طول مسیر ممکن است برایتان پیش آید کمتر مورد توجه قرار گرفته و جای خود را به روش هوایی بخشیده است. در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص رزرو هتل ارمنستان و بلیط ارمنستان ارائه نموده ایم:
تور ایروان
تور ارمنستان یکی از محبوب ترین روش های مسافرت به این شهر است که با شرکت کردن در آن می توانید سفری بدون دغدغه داشته باشید. سفر به همراه تور مزیت های بسیاری برایتان خواهد داشت که از جمله مهمترین آنها می توان به کنترل کلیه امورات مسافرتی توسط مسئولین تور اشاره کرد. به این معنی که شما هیچگونه نگرانی از بابت انجام دادن امورات مسافرتی نداشته و مسئولین تور با تجربه ای که دارند بهترین ها را برایتان به ارمغان خواهند آورد. تورهای ایروان در انواع اقسام مختلف برگزار می شوند و در هر زمان از سال امکان رزرو آن برای شما وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که می توانید تورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت بهترین مورد را با توجه به میزان خدمات ارائه شده و همچنین قیمت آن انتخاب و اقدام به رزرو هتل ارمنستان نمایید.
لوازم جانبی کامپیوتر
برای ما ایرانیها در هنگام خرید، هیچچیز مهمتر از قیمت نیست. شرطی که معمولاً تعیینکننده اول است و باعث میشود که نگرش ما به انتخاب یک محصول و یا رقبای آن تغییر کند. بخصوص اگر حوزه خرید ما لوازم جانبی کامپیوتر، موبایل و قطعات سختافزاری و… باشد. در بازار کشورمان رویه خرید با دیگر نقاط دنیا کمی متفاوت است. گاهی اوقات حتی اگر هزینه خرید یک محصول اورجینال و باکیفیت را پرداخت کنید هیچ تضمینی وجود ندارد همان چیزی که میخواهید را تحویل بگیرید. مدتی است که فرهنگ خرید آنلاین نیز در کشورمان نهادینهشده است. این هم یک فرصت است و هم تهدید. تهدید از این بابت که اگر دقت لازم در انتخاب فروشنده کالای الکترونیک نداشته باشید قطعاً با مشکل مواجه میشوید.
اولین شرط برای ما خرید لوازم جانبی کامپیوتر انتخاب کالا از یک برند معتبر است. قطعاً برندهای متفرقه و ناشناس زیادی هستند که میتوانند باقیمت پایینتر یک کالای دیجیتال را به شما عرضه کنند. اما در ادامه شما با مشکلات عدیدهای مواجه میشوید که در درجه اول از خریدتان پشیمان و حتی نسبت به خرید آنلاین هم بیاعتماد میشوید.
خرید تجهیزات آی تی و قطعات جانبی موبایل و کامپیوتر
تفاوتی ندارد که قصد خرید قطعات اصلی مانند هارد SSD، تجهیزات جانبی و مصرفی مانند ماوس، خرید موس گیمینگ , کیبورد و حتی نرمافزارها و بازیهای کامپیوتری رادارید. در درجه اول به قیمت دقت فرمایید. اینکه نرخ خرید رقابتی باشد. فروشگاه درازای به شما امتیازاتی بدهد و یا اینکه بتوانید از تخفیفات روزانه بهرهمند شوید، همه مهم است. اجازه دهید پروسه خرید را باهم بررسی کنیم. وقتی کالایی را بهصورت اینترنتی سفارش میدهید. قطعاً برایتان اهمیت دارد که علاوه بر قیمت مناسب محصول کیفیت مطلوبی داشته باشد. بهخوبی بستهبندی شود و کاملاً صحیح و سالم به دستتان برسد.
همینطور در صورت عدم رضایت، بروز مشکل در کارکرد و عملکرد دستگاه و یا قطعه جانبی، فروشگاه در قبال آن مسئولیت محدود نداشته باشد. بههرحال ایراد در لوازم و گجت های الکتریکی بخشی از مشکلات مردم است. همینطور شما انتظار دارید پیش از خرید مشاورهها و توضیحات لازم را از فروشنده دریافت کنید.
خرید لوازم جانبی گیمینگ و موبایل
امروزه گیمر ها بخش مهمی از جامعه و تکنولوژی را تشکیل میدهند. نیاز به تجهیزات و امکانات خاص و منحصربهفردی دارند. درنتیجه اگر فروشگاه اینترنتی بتواند یک دستهبندی جامع و مشخص برای این افراد فراهم کند، قطعاً جذاب خواهد بود. همینطور بزرگترین رکن و مزیت فروشگاههای آنلاین لوازم جانبی نسبت به روشهای خرید سنتی، امکان سفارش سریع و غیرحضوری است. فروشگاه تلکا پی سی یکی از معتبرترین، باتجربهترین و ارزشمندترین نامها در این زمینه است. تخصص اصلی این فروشگاه ارائه خدمات باکیفیت، محصولات درجهیک و با گارانتی اصالت و همینطور ایجاد حس اعتماد در ذهن مشتری است.
پایین آوردن حاشیه سود و ایجاد فضای رقابتی برای خرید محصولات حوزه آی تی، انواع مودم، کابلها، قطعات کامپیوتر و لوازم جانبی موبایل باعث شده است که مشتری بتواند تجربهای بی تکرار در فضای خرید آنلاین تجربه کند.
پیش از انتخاب میتوانید مشاهده، بررسی و مشاوره بگیرید. سپس در عرض چند دقیقه محصول را سفارش و در کمترین زمان ممکن، در هر نقطه ایران که هستید، درب محل موردنظر تحویل بگیرید.
حسابداری مالی و کنترل بودجه با کمک نرم افزار های دریافت و پرداخت
حسابداری مالی و کنترل بودجه با کمک نرم افزار های دریافت و پرداخت
در یک شرکت یا سازمانی خاص قسمت های مختلفی در کنار هم مشغول به کار هستند، نتیجه عملکرد هر یک از این قسمت ها بر روی قسمت های دیگر تاثیر می گذارد، اما به طور کلی باید بگوییم که حسابداری بیشتری تاثیر را بر روی همه بخش ها و قسمت های یک سازمان دارد. از این رو در ادامه قصد داریم موضوع حسابداری مالی، کنترل بودجه و کمک نرم افزار حسابداری را مورد بررسی قرار دهیم و پیشنهاد می کنیم که با ما همراه باشید.
نرم افزار دریافت و پرداخت
یکی از مهم ترین قسمت های حسابداری ثبت گزارش از وجوه پرداختی است، حال این وجوه می تواند نقد یا غیر نقد (معمولا به صورت چک) است، البته این کار به دقت بسیار بالایی نیاز دارد و بروز اشتباه در آن موجب اشتباه در دیگر مراحل حسابداری و در نهایت دیگر قسمت های سازمان هم می شود.
از این رو نرم افزار دریافت و پرداخت به کمک شما می آید و فرآیند گزارش گیری و ثبت وجوه نقدی و غیر نقدی را برای شما بسیار ساده می کند. در این حالت خطای انسانی به شدت کاهش پیدا می کند و البته سرعت کار هم به طرز چشم گیری افزایش پیدا می کند. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که در سازمان خود از نرم افزار دریافت و پرداخت استفاده کنید. به طور کلی استفاده از تکنولوژی مزیت های بسیاری را برای شما به دنبال دارد.
بررسی و معرفی pdf رمان بیست زخم کاری
بررسی و معرفی pdf رمان بیست زخم کاری
امروز برای شما pdf کتاب بیست زخم کاری برای شما عزیزان قرار دادیم این پست مربوط به pdf کتاب بیست زخم کاری محمود حسینی زاد هستش بیست زخم کاری به وسیله محمود حسینی زاد هستش با میانبر سایت شما میتوانید کتاب های محمود حسینی زاد برای خودتون ذخیره نمایید
ادبیات داستانی
ادبیات معاصر
دهه ۲۰۱۰ میلادی
رمان
پرفروش های دانلود pdf کتاب
ادبیات ایران
قسمت های دیگه سایت ما مثل دانلود پروژه ببینید تمامتلاش و تلاش ما سازگاری سایت برای شما بازدید کنندگان میباشد
کاربردی ترین مصالح برای ساختمان سازی
کاربردی ترین مصالح برای ساختمان سازی
صنعت ساختمان سازی و مصالح ساختمانی روز به روز در حال پیشرفت است. بلوک های سیمانی اختصاصی سازی شده تولید می شوند و می توانید متناسب با محل استفاده، بلوک های متفاوتی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که بلوک ها به انواع مختلفی دسته بندی می شوند و هر یک متناسب با ویژگی هایی که دارند از مواد اولیه متفاوتی ساخته می شوند. یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید بلوک باید به آن توجه داشته باشید را می توان کیفیت بلوک ها دانست. طبیعتا در صورتی که مواد اولیه به درستی با یکدیگر مخلوط شده و از دستگاه های مناسب برای ساخت بلوک استفاده شود کیفیت محصولات نیز بالاتر خواهد بود. قیمت سیمان از جمله مهمترین موارد حائز اهمیت است و توصیه می کنیم که تنها قیمت را ملاک خرید خود قرار ندهید و مصالح شرکت های مختلف را بر حسب کیفیت مقایسه کنید. اما قبل از هر چیزی بهتر است با انواع بلوک ها آشنایی داشته باشید تا امکان انتخاب بهترین مورد وجود داشته باشد. کارشناسان مجرب و باتجربه شهر بتن با کلیه سلایق مردم آشنایی داشته و به همین دلیل خدمات مناسب را در اختیارتان قرار خواهند داد. در ادامه با ما باشید:
حفاظ نرده فلزی برای ورودی ساختمان
حفاظ شاخ گوزنی با ساختاری به صورت پیچی و هلالی شکل نسبت به حفاظ نرده های قدیمی با شکل و جنس بسیار عالی که از متریال فلزی که در اشکال مختلف خم کاری و ساخته شده است. سر حفاظ شاخ گوزنی بسیار تیز می باشد که توسط افرادی کار آزموده در کنار هم به صورت زنجیری جوش داده میشوند و به صورت متراکم در طول و عرض و همچنین در رنگ های گوناگون کوره ای استاتیک توسط درخواست کنندگان محترم ساخته می شود . حفاظ شاخ گوزنی با وجود ظاهری زیبا که به سر دیوار ساختمان ها می دهد جنبه ی امنیت را دارد به دلیل تراکم و تیز بودن نوک حفاظ و همچنین ساختار آن باعث شده تا عبور از روی این حفاظ غیر ممکن باشد.
حفاظ شاخ گوزنی با ساختاری متفاوت نسبت به حفاظ نرده های قدیمی با شکل و جنس بسیار عالی که از متریال فلزی که در اشکال مختلف خم کاری و ساخته شده است. سر این حفاظ ها شاخ گوزنی بسیار تیز می باشند که توسط افرادی کار آزموده در کنار هم به صورت زنجیری جوش داده می شوند.
حفاظ شاخ گوزنی امروزه کاربرد های فراوانی دارد. در ایران پرجمعیت امروز، اغلب خانه ها به صورت آپارتمانی ساخته می شوند. با این حال همچنان خانه های ویلایی بسیاری وجود دارند که برای حفاظت خود نیازمند تمهیدات پیشرفته و به روز هستند. البته خانه های آپارتمانی هم به نوبه ی خود نیازمند مراقبت و نصب انواع ابزار آلات محافظتی می باشند.
متاسفانه امروزه به دلایل گوناگون میزان سرقت از منازل خصوصا منازل ویلایی بالا رفته و بیش از گذشته باید به فکر حفظ امنیت بود. البته سارقان تنها دلیل نیاز به مراقبت از خانه ها نیستند. بلکه ورود حیواناتی همچون گربه به داخل منزل می تواند موجب ورود انواع میکروب ها به محیط خانه شود. اینجاست که اهمیت استفاده از حفاظ های شاخ گوزنی پدیدار می شود.
این حفاظ همان طور که از نامشان پیداست ، شکلی شبیه به شاخ گوزن دارند. (البته این نوع حفاظ ها را، حفاظ بوته خاری یا خارپشتی نیز می نامند.) همین امر باعث می شود که نه انسان ها و نه حیوانات بتوانند روی آن ها بایستند و در صورتی که این نوع نرده حفاظ ساختمان از نوع نرده حفاظ روی دیوار ها نصب گردد، عملا عبور از بالای دیوار ناممکن می شود.
طراحی این نوع حفاظ به گونه ایست که حتی ایستادن بر کنار آن ممکن نیست. در نتیجه سطح امنیتی بسیار بالایی را دارا می باشد.این نوع از نرده حفاظ ها بهترین محافظ برای نرده حفاظ ساختمان شما هستند.
در گذشته نرده های پنجره به صورت میلههای غالباً عمودی و یا در مواردی افقی بود که زیبایی چندانی نداشتند و موجب میشدند پنجره ساختمانهای کنار هم، همه به یک شکل باشند.ین نوع حفاظ بسیار پرکاربرد است و معمولاً از قیمت بسیار مناسبی هم برخوردار است. حفاظ پنجره میتوانند از قوطیهای ۲ در ۲ یا از میلگرد ساخته شوند.
معمولاً طرحهای پیچیدهای ندارند و به صورت کلافهای درهمتنیده عمودی و افقی قرار میگیرند. استحکام این نردهها به صورتی است که امکان خم کردن و دسترسی به پنجره با وجود آنها میسر نیست. تنها نکته مهم این است که فاصله مابین تیغهها باید به صورتی باشد که به هیچ وجه امکان عبور اشخاص از لابلای آن وجود نداشته باشدر هنگام سفارش این گونه مدلها میتوانید ضمن بررسی کاتالوگ طرحهای موجود، انتخاب یکی از آنها را انتخاب کنید و یا میتوانید طرح مورد نظر خود را ارائه دهید تا طبق آن برای شما طراحی و اجرا صورت گیرد. ما هیچی محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت و تلاش میکنیم تا خواسته شما را برآورده کنیم.
قیمت حفاظ پنجره به عوامل مختلفی بستگی دارد. بیاید با هم نگاهی به این عوامل بیندازیم:
طول و عرض پنجره: هر چه پنجره ساختمان بزرگتر باشد و طول و عرض بیشتری داشته باشد، قیمت حفاظ هم بالاتر خواهد بود.
جنس حفاظ پنجره: حفاظ پنجره فلزی میتواند از میلگرد، قوطی یا فرفورژه ساخته شود. هر چه تراکم آهن مورد استفاده بیشتر باشد وزن حفاظ بیشتر شده و قیمت آن هم بالاتر خواهد بود.
طرح حفاط پنجره: طرح حفاظ هم روی قیمت آن مؤثر است. تأثیر طرح نرده پنجره روی قیمت آن از دو جنبه است؛
یکی این که برخی طرحها باعث سنگینتر شدن حفاظ میشوند، مثلاً از گلهای سنگین استفاده میکنند یا طرحهای پرتراکمی هستند که نیاز به مصرف آهن بیشتری دارد.
تأثیر دیگر هم این که برخی طرحها مستلزم اجرای پیچیدهتری هستند که ممکن است روی قیمت تأثیر گذارند و آن را زیاد و کم کننددر بین حفاظ های پنجره، حفاظ های آهنی و فرفورژه از مجبوبیت بالایی برخوردار هستند. دلیل آن هم اهمیت اساسی امنیت در طراحی و نصب این بخش از ساختمان است.حالا که با انواع حفاظ های پنجره آشنا شدید و از چم و خم آن ها مطلع هستید، میتوانید برای اطلاع از قیمت دقیق حفاظ مورد نظر خود با ما تماس بگیرید. ما لیست قیمت به روز حفاظ و نرده پنجره را در اختیار شما قرار میدهیم. مطمئن باشید که از لیست قیمتهای ما شگفتزده خواهید شد. نصب حفاظ پنجره شما نیز به سادگی و در اسرع وقت توسط شرکت آهن سازه انجام خواهد پذیرفت. پس همین حالا با کار شناس ما ۰۹۱۲۸۰۴۷۶۹۴ تماس بگیرید..
صنایع فلزی آهن سازه با داشتن مناسب ترین قیمت درب آکاردئون ، سه هدف برای طراحی و ساخت ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. اگر در پروژه های قبلی خود به طرح ها و نمونه های قبلی ما نگاه کنید ، تجربه ما در این زمینه را کشف خواهید کرد. درب آکاردئون امروز به زندگی احتیاج دارد یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی بشر امروز در ساختمان ها و آپارتمان هایی که همسایگان از آنها اطلاع نداریم ، امنیت کامل ساختمان است. درب فلزی آکاردئونی یکی از بهترین راه های افزایش امنیت خانه و جلوگیری از ورود متجاوزان به خانه است.
آیا باید از درب آکاردئونی با درب ضد سرقت استفاده کنید؟ برای کسانی که در خانه ضد سرقت ندارند ، استفاده از درب آکاردئونی فلزی که پوشیده از کسی نباشد ضروری است. برای کسانی که از درب ضد سرقت استفاده می کنند ، این درب نیز لازم است. تصور کنید که یک دزد به درب پشت شما می آید و سعی می کند وارد شود. در بهترین حالت ، اگر فرصتی برای سرقت آن ندارید ، احتمالاً خسارت زیادی به درب گران خود وارد کرده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
برای رانندگی یک درب آکاردئونی محکم و استاندارد؟ آهنین یکی از معدود شرکت هایی است که چندین دهه تجربه در طراحی و ساخت درب آکاردئونی دارد که قادر به طراحی و استاندارد سازی این درب ها برای خانه شما است. امنیت کلمه ای نیست که بتوانید آن را به خطر بیاندازید. درب آکاردئون یک مانع بزرگ است. قبل از رسیدن به درب جلوی خانه ، داشتن درب آکاردئون می تواند مانعی بزرگ برای سارقان باشد. امنیت همیشه یک راه حل ایمن بوده است که هیچ منطقی قادر به نادیده گرفتن آن نیست. هرچه بیشتر هزینه این کلمه را بپردازید ، کیفیت مراقبت شما بهتر خواهد بود.
تمام دین برنامهای است برای رهایی و رسیدن ما به استقلال / «ایمان به غیب» اسم رمز استقلال انسان است / هفت مرحلهای که ما را به اوج استقلال میرساند
در شبهای قبل، دربارۀ اهمیت استقلال باهم گفتگو کردیم و برخی چالشهای سر راه تقویت روحیۀ استقلالطلبی در فرد و جامعه را باهم بررسی کردیم. هم دین را به استقلال و استقلالطلبی و پرورش روحیۀ استقلالطلبی و مستقلسازی انسان تفسیر کردیم و هم دیدیم که در خارج از دین، چگونه انسان را به بردگی و ضعف سوق میدهند؛ هرچه غیر دین است. اما در این جلسه در یک جمعبندی مختصر، مراحل رسیدن به استقلال و اوج استقلال را عرض میکنم تا یک جمعبندیای از بحث استقلال باشد. در شبهای آینده هم میخواهیم به بحثهای دیگری بپردازیم، البته بحث متفاوتی با بحث استقلال نیست، میخواهیم ببینیم «طرح اساسی دین برای اینکه ما را مستقل بار بیاورد» چیست؟ دربارۀ این طرح دین، از جلسۀ بعد شروع میکنیم به بحث و گفتگو.
در مطلبی که این جلسه میخواهم ارائه بدهم، مباحث گذشته هم یکمقدار منسجمتر و البته تکمیلتر میشوند. شما حرفهای گذشته را در قالب «مراحل رسیدن انسان به استقلال» و اهداف و آثارِ آن، خواهید دید و میتوانید ذهن خودتان را دربارۀ مسیر استقلالطلبی انسان مرتب کنید.
مرحلۀ اول: «تفکر»
استقلالطلبی را با اندیشیدن باید شروع کرد
حرکت انسان به سوی استقلال، از «اندیشه» آغاز میشود؛ یعنی از اندیشیدن، از تفکر، از تحلیل کردن اوضاع و شرایط روحی و از تحلیل کردن اوضاع و شرایط اجتماعی و آن چیزی که در جهان ما جاری است. پس مرحلۀ اول برای استقلالطلبی «تفکر» است و استقلالطلبی را با اندیشیدن باید شروع کرد.
در چه چیزهایی باید اندیشه کنیم؟ الهی که این حرفها اگر حرف درستی است در آموزش و پرورش ما جاری بشود، در مساجد ما و منابر ما جاری بشود و اینقدر ما شاهد دینگریزی نباشیم. خیلی بد است که اینهمه دینگریزی در جامعه باشد. بیتردید اولاً تقصیر، متوجهِ تعلیم و تربیت دینی ما است، که توسط حوزه و ارکان مختلف فرهنگی و آموزشی نظام دارد این تبلیغ و تعلیم دین صورت میگیرد؛ با همۀ ضعفهایی که دارد. إنشاءالله این ضعفها برطرف بشود، جلسۀ قبل، یکمقدار در اینباره صحبت کردیم.
دربارۀ چه چیزهایی باید بیندیشیم؟ ۱٫ دربارۀ اینکه من فطرتاً چقدر استقلالطلب هستم؟
خب ما اگر بخواهیم این ضعفها را برطرف کنیم، نقطۀ عزیمتمان کجاست؟ دربارۀ چه چیزهایی باید تفکر کنیم؟ یک: تفکر کنیم که ما چقدر انسانهای استقلالطلبی هستیم؟ آدم اگر فکر نکند یادش نمیافتد، در وجود خودش کشف نمیکند، به خودآگاهی نمیرسد که استقلال برایش چقدر اهمیت دارد، یکدفعهای برّهوار و بردهوار یک عمر زندگی میکند، اصلاً یکبار برنمیگردد خودش را ارزیابی کند که من برده هستم، من بندهوار دارم زندگی میکنم و زندگیام مانند برّهها شده است.
پس فکر کردن دربارۀ اینکه اساساً من فطرتاً چقدر استقلال را دوست دارم، چقدر برایم ارزش دارد، قبل از اینکه از بیرون، به خورد یک کودک، یک نوجوان و یک انسان بدهند که «این اطلاعات را داشته باش» حتی اطلاعات دربارۀ خدا و پیغمبر و معاد و خیلی چیزهای خوب دیگر، اول این روحیۀ استقلالطلبی را در او زنده کنند تا بتواند «لا إله» را بگوید، «لا إله» جزء اولِ ذکر توحیدی ما است، کسی که مایل نیست «لا إله» بگوید، «إلّا الله» را اگر به او بگویید، از آن «الله»اش هم تنفر پیدا میکند.
۲٫ دربارۀ اینکه انواع بیدینیها چطور ما را به بردگی دعوت میکنند؟
پس دربارۀ چه چیزی تفکر کنیم؟ اول دربارۀ اینکه من اساساً چقدر استقلال را دوست دارم و واقعاً چقدر استقلالطلب هستم؟ یک موضوع دیگر برای تفکر این است که ببینیم انواع دعوتهایی که به بیدینی میشود، انواع بیدینیها، انواع مرامهایی که غیر از دین خالص و ناب هست، چطوری ما را دارند به انواع بردگی دعوت میکنند؟ چه کسی میتواند از تهاجم فرهنگی غرب، از تهاجم فکری غرب و از غربزدگی نجات پیدا کند؟ کسی که بتواند تفسیر مکاتب الحادی غرب را اینطوری ببیند که «اینها دعوت به بردگیِ نوین میکنند»
سوءتفاهمی که این روشنفکرهای غربزده دچارش شدهاند، برطرف کنید و به ایشان بگویید: «شما با شعاری مثل آزادی، با شعاری مثل حقوق بشر، با شعاری مثل دموکراسی، با شعاری مثل لیبرالیزم آنچنان که در غرب اتفاق افتاده و تجربه شده است به بردگی کشیده شدهاید، و حالا شما با این شعارها دارید ما را به بردگی دعوت میکنید، البته یک بردگیِ نوین» اینها ما را به بردگی دعوت میکنند نه به بیدینی، اینها ما را به ضدانقلاب شدن و غیرانقلابی بودن دعوت نمیکنند، اینها ما را به بردگی دعوت میکنند.
یکی از سیاسیون ژورنالیست، حرف بسیار سخیفی گفته است، میگوید: «مقام معظم رهبری فرمودند که دولت بعدی باید دولت انقلابی باشد، پس غیرانقلابیها چهکار کنند؟» خُ اصلاً انقلاب یعنی چه؟ بدبختی ما این است که چهل سال از انقلاب گذشته است اما دستگاه تعلیمی و تبلیغی ما هنوز نتوانسته است انقلاب را ترجمه کند! انقلاب یعنی «من پای استقلال خودم ایستادهام!» شعار اول انقلاب، استقلال بود. همانطور مقام معظم رهبری فرمود، بعضیها سهواً و از سر غفلت و بعضیها از روی خباثت، میخواهند استقلال را بهدست فراموشی بسپارند (بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم؛ ۱۴/۰۷/۷۹)
خیلیها توجه ندارند که یک کسانی همیشه میخواهند ما را به بردگی بکشانند و ما باید مراقب باشیم. باید تفکر کنیم دربارۀ اینکه مرامهای دیگری که در زندگی به ما عرضه میشود (غیر از اسلام ناب) چگونه میخواهند ما را به بردگی بکشانند. این را موضوع تفکر خودمان قرار بدهیم.
۳٫ تفکر دربارۀ اینکه «دین برنامهای است برای آزادی و رهایی انسان»
موضوع سوم برای تفکرمان این است که ببینیم دین برنامهای برای آزادی و رهایی انسان است، هرکسی که برداشت دیگری از دین داشته باشد، برداشتش غلط است. این کلماتی که به شما میگویند «دین برای ما دستوراتی طراحی کرده است برای رساندن به کمال، برای رساندن به سعادت، برای رساندن به فلاح، برای رساندن به قرب خدا و…» ترجمۀ همهشان بلااستثنا این است که ما را برای مستقل بودن و خوب بودن میخواهد، و برای همین منظور، هدفگذاری کرده است.
دین ما را به سمت استقلال دارد سوق میدهد، اصلاً غیرمستقلها راهی بهسوی خدا ندارند، خدا خودش مستقل است، خدا خودش تک است. خدا موجود آویزان و وابسته و تحتتأثیر را قبول نمیکند، حتی خودش هم نمیخواهد آنطوری روی شما تأثیر بگذارد، مثلاً قیامتش را که میبینی، مخفی کرده است، بههمین خاطر است. باید تفکر کنی!
همینکه قرآن را بدون تفکر نمیشود فهمید، برای استقلال انسان است
چرا خداوند اول قرآن فرمود: «اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ» (بقره/۳) این غیب، اسم رمز استقلال تو است. میگوید اینهمه شما بر استقلال تأکید میکنی، استقلال کجای قرآن نوشته شده است؟ هیچکجای قرآن، اسم دوازده امام را هم هیچکجای قرآن ننوشته است، اسم حضرت زهرا(س) را هم هیچ کجای قرآن ننوشته است. اصلاً کی گفته که قرآن را بدون تفکر بخوانی؟ کی گفته که قرآن را بدون تدبر بخوانی؟
اصلاً همینکه قرآن را بدون تفکر نمیشود فهمید، این خودش علامت استقلال است، ارزش برایت قائل شده است. انسان موجود متفکری است. تفکر کنیم دربارۀ اینکه فرمود: «اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ» خدایا، چرا ما را با دانش پیش نمیبری؟ چرا باید ایمان به غیب پیدا کنیم؟ خیلی چیزهای مهم را گذاشتهام پشت پردۀ غیب؛ مثلاً جواب خودم به سؤال تو، حرفهای خودم به تو در مقام هدایت تو، مجازات تو، پاداش تو، خوبیهای خوبانی که میتوانند برای تو درسآموز باشند، خیلیهایش را گذاشتم پشت پردۀ غیب که تو اگر خوب شدی، خودت باشی که خوب شدهای و الا ارزش استقلال تو کجا باید مشخص بشود؟
برای خدا هیچ عبادتی مثل عبادت یک جوان به درگاه او نیست، به استقلال رسیدنِ جوان برای خدا قابل مباهات است، به ملائکه میفرماید: ببینید، این بندۀ مرا نگاه کنید… (إنّ اللهَ تعالى یُباهى بالشّابّ العابِدِ الملائِکَةَ، یَقُولُ: انظُروُا إلى عبدى! تَرَکَ شَهوَتَهُ مِنْ اجَلی؛ کنزالعمّال/ج ۱۵/ص۷۷۶/ح ۴۳۰۵۷)
تمام دین برنامهای است برای رهایی
تمام دین برنامهای است برای رهایی؛ رهایی از اسارت گرایشهای کمارزش خودت، رهایی از تشویقها و تنبیهها، رهایی از تمسخرها، رهایی از توهینها، رهایی از منفعتهای اندک. حتی اگر بخواهی وابستۀ به امام زمان بشوی، فکر نکن که ایشان همیشه تحویلت میگیرد؛ چون با تحویل گرفتنش، تو را اسیر خودت میکند و استقلالت را از دست میدهی. همانطور که شب عاشورا، حسین(ع) به اصحابش فرمود «بروید» برای اینکه میخواست آنها مستقل باشند و روی پای خودشان بایستند.
پس یکی اینکه باید تفکر کنی که تو چقدر استقلالطلب هستی، تفکر کنی در اینکه زندگی بدون استقلال بدتر از مرگ است، این درسهای اولیۀ امام حسین(ع) است. تفکر کنی دربارۀ اینکه دیگران تو را به انواع بردگی و بردگیهای نوین که میبینی دعوت میکنند، مثل همین نسخۀ تقلبی استقلال که اسمش را گذاشتهاند آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و از اینجور کلماتی که در هیچکجای جهان نتیجه نداده است. تفکر دربارۀ آنانی که تو را به بردگی میکشند، به بردگیِ فکری و انواع بردگیهای دیگر. تفکر دربارۀ اینکه دین برنامۀ رهایی است.
پس مرحلۀ اول برای استقلالطلبی «تفکر» است و برای تفکر هم سه موضوع اساسی را نام بردیم.
مرحلۀ دوم: دل بریدن از علاقههای وابستهکننده
مرحلۀ دوم، دل بریدن علاقهها است، حالا که فهمیدی دین برنامهای برای استقلال است، با دین یا بدون دین، علاقههایی که تو را وابسته میکند قطع کن، ترسهایی که تو را وابسته میکند و استقلالت را میگیرد قطع کن، روی گرایشهای خودت کار کن و بگو: من نباید علاقهای داشته باشم که من را وابسته کند.
در مرحلۀ بعدی، میروی روی قلب خودت کار میکنی؛ حالا چگونه باید روی قلب کار کرد؟ یک تمرین اساسی، یک راه اساسی هست که از فرداشب شروع میکنیم، همۀ این اقدامات را در داخل آن راه اساسی خواهیم دید. مرحلۀ دوم مرحلۀ قطع کردن گرایشهای درونی تو است. بالاخره هر علاقهای شیرین است و تأمینش یک لذتی دارد، عیبی ندارد استفاده کن ولی یادت باشد وابستهات نکند.
زندگی در واقع طی کردن مراحلی است برای رهایی
به شما جوانها عرض میکنم که ازدواج، لذت عاطفی ازدواج و لذت جنسی ازدواج، برای این نیست که تو در مسیر ازدواج قرار بگیری و بعد، به این لذائذ عاطفی و جسمی وابسته بشوی. برای این است که ببینی خبری نیست و رها بشوی. اما همین برای بعضیها میشود یک بحران! درحالیکه باید میرسیدی به اینکه به خودت بگویی: «همین بود دیگر! حالا خلاص شو و دیگر فکرت را مشغولش نکن»
زندگی در واقع طی کردن مراحلی است برای رهایی! بهطور طبیعی اگر بخواهی رها بشوی، بخشی از این رهایی فقط در دوران پیری به سراغت میآید که دیگر آن موقع فایده ندارد. مهم این است که به صورت ارادی، این رهایی را پیدا بکنی. البته من نمیگویم این لذتها را نبر، من نمیگویم به این منفعتها نرس، اما طوری زندگی کن که خدا بفرماید: ملائکۀ این بندۀ من به هر نعمتی رسید از آن رها شد، به او نعمات را بدهید. در روایات هست که خدا بعضی از بندگان را با نعمت ادب میکند. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید «وَ الْبَهَائِمَ لَا تَتَّعِظُ إِلَّا بِالضَّرْبِ» (نهجالبلاغه/نامه۳۱) چهارپایان فقط با چوب و با کتک، درست میشوند. اما انسان شریف، با نعمت، ادب میشود و به رهایی میرسد.
کم نبودند جوانهای رزمندهای که وقتی خاطراتشان را مرور کنید و در جزئیات زندگی آنها تحقیق کنید میبینید که آنها بعد از اینکه ازدواج میکنند عاشق شهادت میشوند. چرا؟ میگوید این مرحله را گذراندم. یکی از این جوانها که بهعنوان مدافع حرم به شهادت رسیده، قبل از ازدواج عشقش این بود ازدواج کند و دختردار بشود، و اسم دخترش را بگذارد کوثر. عشق خوبی بود، علاقۀ خوبی داشت اما اسیرش بود. ازدواج کرد و دختردار شد، میرفت سوریه و میآمد، هر بار در سوریه که بود، در گوشی خودش مشغول کودک خودش بود.
آخرین باری که رفته بود رفقایش به او در فرودگاه گفتند «آقای فلانی، از کوثر چه خبر؟» چون میدانستند که اسیر کوثر است و زود دلش تنگ میشود. گفتند: نمیخواهی یک زنگ بزنی با دخترت صحبت کنی؟ در همان سفر آخر، به رفقایش گفته بود که دیگر تمام شد، از کوثر گذشتم، توانستم بگذرم. لذتش را بردم و برایم تمام شد. و بعد هم رفت و به شهادت رسید. داستان زندگی این است، حرکت به سوی رهایی!
خدا قلع و قمع نمیکند، میگوید: چه چیزهایی را دوست داری؟ یا به تو میدهم، رها شو، یا از تو میگیرم، رها شو، یا به تو نمیدهم، رها شو، یعنی از آن دل بِبُر. دل بِبُر یعنی چه؟ یعنی به آن وابسته نباش، مستقل باش و از آن رها شو. نه اینکه دوست نداشته باش، دوست داشته باش اما مستقل باش.
پس مرحلۀ دوم رهایی در دل است، مرحلۀ اول، تفکر دربارۀ رهایی و آن استقلال است، مرحلۀ دوم این است که در دلت مستقل بشوی، وقتی در دلت مستقل بشوی، در دین به آن چه میگویند؟ «اخلاص»
مرحلۀ سوم : تقویت عزم و اراده
مرحلۀ سوم چیست؟ در مرحلۀ سوم باید چهکار کنیم؟ مرحلۀ سوم باید در اراده و عزم، قوی بشوی.
انسانی که استقلالطلب است، انسانِ عازم و با ارادهای است، تمرین کن ارادۀ خودت را قوی کنی. نه اینکه خوبیها را مدام دوست داشته باشی و بفهمی اما در مقام اراده، سست باشی. ببینید حضرت امام و استاد ایشان مرحوم شاهآبادی، برای عزم و اراده چه شأنی قائل هستند، باید تمرین کرد. برای تمرین عزم و اراده هم یکجملهای بگویم؛ سادهاش این است «از کم شروع کن ولی دائمی پای آن بایست» مثلاً یک نمازت را سر وقت بخوان ولی پای آن بایست.
عزم و اراده با برنامههای مستمر بهدست میآید
کل برنامۀ دین برای رساندن انسان به استقلال است، آنوقت اصلیترین برنامهاش همین نماز است. بزرگان ما فرمودهاند اگر میخواهید به جایی برسید، نماز را اول وقت بخوانید و پای آن بایستید. نماز اول وقت مهمترین چیزی که نیاز دارد یک استقلال روحی است، استقلال از خیلی از علاقهها و استقلال از خیلی از عوامل بیرونی، استقلال از خیلی از منافع! مستقل باش؛ چقدر این استقلال زیبا است.
این دل بریدنها و رها کردن دل از علاقهها، برای مستقل بودنِ دل، یکسری تمرینهایی دارد. مثلاً در مقام عزم و اراده شروع کن ارادۀ خودت را نشان بده. ببینید شما دوست دارید رها بشوید، دوست دارید مستقل بشوید، رهایی در اندیشۀ شما جایگاه اصیل خودش را پیدا کرده است، از بردگی بدت میآید و از آن متنفر هستی و آن را هم میشناسی، ولی اینها کافی نیست. باید چهکار کنی؟ باید به اوج استقلال در مقام عمل برسی. بخواهی بروی سراغ عمل یکچیزی اینجا وسط هست و آن هم اراده است، عزم است، این را باید تقویت کرد.
عزم و اراده با برنامههای مستمر بهدست میآید، برنامۀ مستمری که هیچکسی تشویقت نمیکند و اگر انجام ندهی هیچکسی تنبیهت نمیکند.
درس خواندن برای امتحان، کسی را بااراده نمیکند بلکه موجبِ سستی اراده میشود
برنامههای مداومی که معمولاً در مدرسه و کارگاه و ادارهها وجود دارد به این صورت است که دیگران روی ما فشار میآورند که ما را کنترل کنند، ولی خاک بر سرِ این برنامهها! اینها کسی را آدم نمیکند بلکه از آدمیت جدا میکند. درس خواندن برای امتحان، کسی را عازم و بااراده نمیکند بلکه درس خواندن برای امتحان موجبِ سستی اراده میشود. وقتی یک کس دیگری تو را وادار کرد به یک کاری، این یعنی تو نابود شدی. تمرین میکنند برای اینکه استقلالت را از بین ببرند، یعنی تمرینت میدهند، تربیتت میکنند. من نمیدانم مدرسه چه جای امتحان است؟!
چرا به هر قیمتی میخواهی بچه را به درس خواندن وادار کنی؟ مدرسه چرا باید جای امتحان باشد درحالیکه روانشناسی، امتحان را رد کرده است، مطالعاتی انجام گرفته است که نشان میدهد امتحان، حافظه را از بین میبرد، خلاقیت را از بین میبرد، بنده چند سال پیش اینجا گزارش روانشناسها را در اینباره خواندم. مدرسه چه جای امتحان گرفتن است؟ خدایا میشود این انقلاب اسلامی ما در آموزش و پرورش هم نفوذ کند؟
یکی از مسئولین آموزش و پرورش چند سال پیش میگفت که ما حاضر هستیم امتحان را برداریم، اما اولیاء اجازه نمیدهند! میگویند: «از بچۀ من امتحان بگیر!» این حرف یعنی اینکه او را برّه و برده بار بیاور ولی هرطوری هست باید درس بخواند! پدر و مادر محترم، شما چرا این حرف را میزنید؟ به جای اینکه بگویید: بچۀ من را برده بار نیاور، حتی بردۀ باهوش! چقدر این بردههای باهوش به نفع استکبار جهانی هستند.
چهکار کنیم تا انسان مستقلی بشویم؟/«مسئولیتپذیری» مهارتی است که انسان را به عزت و استقلال میرساند
إنشاءالله علوم انسانی در جامعۀ ما رشد کنند و همانطور که نخبگان ما بهدنبال رشتههای فنی و ریاضی و پزشکی میروند، بهدنبال رشتههای علوم انسانی هم باشند تا ما بتوانیم مرزهای دانش را در رشتههای علوم انسانی فتح کنیم، کمااینکه در تکنولوژی سخت هم دانشمندان جوان ما توانستند پیشرفتهایشان را به مرز دانش برسانند، تا بلکه دین و دانش دینی در جامعه بهتر جا بیفتد.
هرچقدر عقل بشری، فهم بیشتری دربارۀ انسان پیدا بکند، دینداری در جامعه بهتر خواهد شد، سوءتفاهمها نسبت به دین هم راحتتر برطرف خواهد شد. اگر خیلیها تلقیِ ناصحیحی از دین دارند، این تا حدی تقصیر حوزۀ علمیه هست که دین را خوب بیان نکرده است، اما تقصیر بخش علوم انسانی هم هست، اگر علوم انسانی بهتر در جامعه جا بیفتد و همین مقدار پیشرفتی که در علوم انسانی حاصل شده است، بهتر برای مردم بیان شود، مردم نگاه میکنند و میگویند: «این که همان دین است! این که همان کلام امامصادق(ع) است!»
البته ممکن است در روانشناسی و در دانشهای بشری، اشتباهاتی هم رخ بدهد، چون اینها نظریههایی است که اندیشمندان بر اساس تجربه آن را بدست میآورند لذا معمولاً گفته میشود که نتایج دانش بشری قابل تغییر هستند و ممکن است اشتباه باشند، شاید بعد از چند وقت بگویند که «فلان نظریه اشتباه بود» اما غالباً اینطور نیست. یک حکم فقهی هم ممکن است اشتباه باشد، فقیه هم میگوید «تا آنجایی که من بررسی کردم این کار را باید کرد…» ممکن است فقیه دیگری چیز دیگری بگوید، ممکن است همین فقیه نظرش چند وقت دیگر تغییر کند، با اینکه آنجا دانش تجربی نیست، دانش فقهی است، اما بالاخره آن هم حکمِ به ظاهر است، و ما داریم با همین دین زندگی میکنیم و تکلیفمان همین است.
عقل انسان میگوید «احتمالات قابل اعتنا را باید توجه کرد»
در علم پزشکی هم همینطور است، ممکن است چند وقت دیگر بگویند «ما باید بیشتر به حرف پزشکان سنتی گوش میکردیم» کمااینکه امیدوار هستیم وزارت بهداشت در این دولت جدید، نه لزوماً در قسمت پزشکی و درمان، بلکه حداقل در قسمت بهداشت، به طب سنتی بیشتر توجه کند، این برای جامعۀ ما خیلی بد است که از نظر طب سنتی نسبت به بعضی از کشورهایی که سابقۀ دیرینۀ ما را ندارند، عقبتر باشد. شاید همین بیماری کرونا با حضور جدی داروها و تغذیههایی که اطباء سنتی پیشنهاد میکنند، هم فراگیریاش کم بشود، هم بیماریها بهتر درمان بشود. تجربیاتی که بین مردم میبینیم کم نیست؛ کسانی که با داروها و غذاهایی که اهل طبسنتی پیشنهاد میدهند، بهبود کامل پیدا کردهاند. در اطراف خودمان اینجور افراد را کم ندیدیم و کم مواجه نشدیم با کسانی که در بیمارستان دچار فوت شدند و پرسیدیم و دیدیم که هیچ داروی سنتیای استفاده نکردند.
بنده نمیخواهم همینطوری نتیجه بگیرم و بگویم «بر اساس همین مشاهداتی که ما در اطرافمان داشتهایم، پس باید به سمت طب سنتی رفت» بلکه میخواهم بگویم این کار عقلانی است که ما به سمت طب سنتی برویم. علم پزشکی هم که تمام دانشهایش وحی منزل نیست، ممکن است پسفردا دربارۀ پروتکلهای کرونا هم بگویند «باید یک روش دیگری بهکار گرفته میشد…» یا ممکن است تشخیصشان دربارۀ دارو تغییر پیدا کند، ممکن است در مورد واکسن، نظرشان تغییر کند، ولی بالاخره بر اساس آخرین دریافتهای پزشکی داریم زندگی میکنیم و البته خوب است که طب سنتی هم در نظر گرفته بشود؛ طب سنتی هم یک برداشتهایی از طبیعت انسان و تغذیه و اموری از این قبیل دارد.
عقل انسان به آدم میگوید که «احتمالات قابل اعتنا را توجه کند» فقه هم همین است. فقیه میگوید «من طبق آخرین بررسیها به این نتیجه رسیدم» واقعاً ممکن است یک فقیهی نظرش دربارۀ یک فتوا تغییر کند؛ با اینکه دانش تجربی نیست. کمااینکه برخی از فقها و مراجع محترم ما برخی از فتواهایشان طی زمان تغییر کرده است و اشکالی هم ندارد. ولی این معنایش این نمیشود که چون احتمال دارد یک فقیه نظرش بعداً تغییر کند یا چون چندتا فقیه نظراتشان با هم متفاوت است، ما کلاً فتوا و نظر فقهی را از اعتبار ساقط بدانیم. دانش تجربی هم همینطور است؛ چون ابطالپذیر است معنایش این نیست که کلاً آنها را از نظر دور بداریم و ترکشان کنیم.
اکثر یافتههای دانش تجربی، نهتنها ضددین نیست، بلکه مؤید برخی از حرفهای پیچیدۀ دین است
شما وقتی در دانش تجربی و به ویژه در روانشناسی، دقت میکنید میبینید مرز دانش به جایی رسیده است که مدام اینها شاهد و مؤیداتی برای سخنان خدا و پیامبر(ص) هستند که این مطالب را اولیاء خدا از طریق وحی و حکمت و عقل به ما فرمودند. شما میدانید خدا ممکن است به یک کافر هم یک حکمتی بدهد، به یک منافق هم یک حکمتی بدهد، و حکمت گمشدۀ مؤمن است. اما شما وقتی بیایید سراغ دانش تجربی و بگویید «آخرین دانش تجربی بشر میگوید که تربیت درست یک انسان اینگونه است…» معمولاً افراد راحتتر تسلیم میشوند، و بعد میتوانید به او بگویید که «خدا همین را گفته است به اضافۀ یک نکتۀ دیگر…» این روش معقولی برای متقاعد ساختن انسانها است؛ یعنی دیدن آنچه در دانش تجربی به اثبات رسیده است برای پذیرش دین در نود درصد موارد رهگشا است.
شما فکر نکنید در دانش تجربی در هر رشتهای که ببینید، اکثر حرفها ضددین است، اتفاقاً بنده با بررسیهای متعدد در دانشهای مختلف نگاه کردهام و میبینم اکثر حرفها نهتنها ضددین نیست، بلکه مؤید برخی از حرفهای پیچیدهای است که ما قبلاً در دین میشنیدیم و حتی آنها را خوب نمیفهمیدیم و الان دانش تجربی کمک میکند که آنها را خوب بفهمیم.
اصلاً پیامبران چهکار میکنند؟ عقل انسان را پرورش میدهند «وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول» (نهجالبلاغه/خطبه۱) خب عقل انسان پرورش پیدا بکند چقدر حکیمانه به تجربهها نگاه میکند. ببینید أمیرالمؤمنین علی(ع) چقدر به تجربه اعتنا دارند؛ ایشان به ابوموسی اشعری فرمودند: کسی که به عقل و تجربه بیاعتنایی کند و آن را زیرپایش بگذارد، شقیّ است! (إنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ نَفعَ ما اُوتِیَ مِنَ العَقلِ و التَّجرِبَةِ؛ نهجالبلاغه/نامه ۷۸) در دین ما تجربه خیلی محترم است.
خیلی از توصیههای اخلاقی را میشود با ادبیات روانشناسی بیان کرد/ دین نمیگوید «عقلت را تعطیل کن و هرچه خدا گفت بگو چشم!»
بنده میخواهم یک پیشنهاد بدهم؛ شما خیلیوقتها بهجای اینکه بگویید «این یک مسئلۀ اخلاقی است و باید رعایت بشود» از گزارههای روانشناسی استفاده کنید؛ در روانشناسی چه میگویند؟ مثلاً اینطوری میگویند: «اگر این کار را بکنی بیماری روحی یا روانی داری…» آنوقت میبینیم قرآن هم اتفاقاً همینطوری سخن میگوید، مثلاً میفرماید: «فی قُلوبِهُم مَرَض» اینها در دلهایشان بیماری هست. بعد وقتی پیش روانشناسها میرویم، آنها هم میگویند: بله، ما هم این را بیماری میدانیم.
این پیشنهاد فایدهاش این است که تعصبات ضددین از بین میرود. دین معنایش این نیست که «عقلت را تعطیل کن و هرچیزی خدا گفت بگو چشم!» اتفاقاً دین یعنی خدا میآید عقل تو را فعال میکند، آنوقت یکی از منابع فهم دین میشود خود عقل! الان فقها هم همین کار را میکنند، یکی از منابع دین، عقل است، یکی از منابعش هم وحی است. فقها که عقل خودشان را تعطیل نمیکنند و فقط بخواهند به وحی بپردازند، اصلاً این شدنی نیست و امکان ندارد. همان وحی را هم بخواهد بفهمد باید با اصول عقلانی بفهمد. لذا یک علمی داریم به نام «اصول فقه» و این اصول فقه، اکثرش گزارههای عقلانی است. و فقها و علما مینشینند دعوای عقلی میکنند.
شاید جوانهای ما ندانند که دقیقاً نیمی از وقت یک طلبه و عالم دینی که سی الی چهل سال درس میخواند، دعوای عقلی است. یعنی کاملاً بدون دین و خدا و پیغمبر و بدون اعتقاد و بدون اسلام هم میتوانید این بحثها را مطرح کنید. لذا در حوزه، عقل را پرورش میدهند. بعضیها وقتی از دور یک آخوند را نگاه میکنند که قال رسولالله(ص) میگوید و قال الصادق(ع) میگوید و قال الله تبارک و تعالی میگوید، فکر میکنند او عقل خودش را تعطیل کرده و فقط هرچه خدا میگوید دارد آنها را نقل میکند! درحالیکه عالم دینی نقّال نیست؛ او اگر عقل را بهکار نگیرد، حتی کلام خدا را هم نمیفهمد و اصلاً خود خدا دستور داده است که اینجا عقلت را بهکار بگیر.
امروز دانش تجربی در علوم انسانی، کمککننده و متقاعدکنندۀ انسانها برای پذیرش دین است
بهطور کلی، دانش تجربی در علوم انسانی امروز کمککننده و متقاعدکنندۀ انسانها برای پذیرش دین هستند. مثلاً شما وقتی در دانش تجربی، اصولی را که برای تربیت فرزند وجود دارد، نگاه کنید میبینید واقعاً خیلی از حرفهایی که دین دنبالش هست، اینها هم دنبالش هستند و باید همانها را تبعیت کرد. الان در خیلی از دعواهایی که ما در صحبتهایمان با آموزش و پرورش داریم، میتوانیم کلاً سخن خدا و پیغمبر را کنار بگذاریم و بر اساس دانش تجربی همۀ آن دعواها را به نتیجه برسانیم.
خدا در قرآن هم همین را میفرماید، یعنی میفرماید که اگر عقلت را بهکار نگیری دین را نمیفهمی، صحّت کلام خدا را نمیفهمی، وحی را نمیپذیری. ما تماماً براساس عقل باید پیش برویم و البته عقل تجربی هم کمک میکند. در روایات هست که تجربه برای فربه شدنِ عقل کمک میکند (الْعَقْلُ غَرِیزَةٌ تَزِیدُ [یَزِیدُ] بِالْعِلْمِ بِالتَّجَارُبِ ؛ غررالحکم/۱۷۱۷) همین علم تجربیِ خطاپذیر و ابطالپذیر، برای فربه شدن عقل کمک میکند. همانطور که پیغمبر(ص) هم کلماتی را از آسمان میآورد آنهم برای فربه شدن عقل کمک میکند.
برای انسان امروز راهی برای گریز از دین باقی نمانده است، شما براساس تجربۀ بشری هم اگر بخواهید دقیق عمل کنید بسیاری از حرفهای دین را اجرا کردهاید. نمونههای فراوانی در دین داریم که دلالت بر این معنا دارند.
استقلال و عزت نفس، یک امر فطری و عقلانی است
بحث ما در این جلسات اخیر، دربارۀ استقلال بود، استقلال یک امر فطری است، عقل انسان اگر بدون وحی هم باشد میتواند به استقلال بها بدهد و بها میدهد، عزت نفس هم یک امری عقلانی است، در علوم تجربی به شدت دارند روی عزتنفس کار میکنند، کاری به قیامت هم ندارند، کاری به این هم ندارند که این حرف را کدام پیغمبر گفته و سیدالشهدا بخاطرش شهید شده است. شما ممکن است اینجا یک سؤالی بکنید و بگویید: اگر علوم تجربی اینقدر حرفها خوب در آن هست پس چرا جهان را سعادتمند نکرده است؟ بله؛ اینجاست که نیاز به دین مطرح میشود. در همین جلسه، یک نمونهاش را عرض خواهم کرد.
عقل انسان و حتی عقل تجربی، دلالت میکند بر استقلال و عزت انسان و تأییدش میکند، میگوید که استقلال و عزت لازم است؛ برای خلاقیت انسان، برای زندگی آرام انسان. دین هم میآید یکدفعهای خدا به آن یک گزاره دیگر هم اضافه میکند، میگوید اگر این کار را نکنی، قیامت از تو سؤال میکنم.
اگر پایگاه عزت و استقلال، عقل آدم است پس دین چهکار میکند؟ دین «انگیزه» به آن اضافه میکند
پایگاه عزت و استقلال، عقل آدم است، پس دین چهکار میکند؟ دین یک نکته را اضافه میکند؛ میگوید «حالا تو اگر استقلال خودت را از دست بدهی، من تو را به دوزخ خواهم کشاند. من روز قیامت از تو سؤال میکنم که با این نعمت چهکار کردی؟» البته دین یک حرف دیگر هم میزند، میگوید: اگر تو به سمت استقلال بروی من کمکت میکنم. خدا مکرر در قرآن، خودش را به عنوان ناصر و یاریکننده معرفی میکند. و یکی از رایجترین عذابهای خدا در قرآن همین است؛ میفرماید «من کمکشان نمیکنم» (إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّار….وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرینَ ؛ آلعمران/۹۱)؛ یعنی من باید کمک کنم، یعنی خدا کمککننده است، اما کافر خودش را از کمک خدا محروم میکند.
آقای بهجت(ره) میفرمودند که هرچه دین میگوید، عقل خود آدم هم میتواند به آن برسد… پس چرا ما نفهمیدیم که مثلاً نماز صبح چرا باید دو رکعت باشد؟ یا اصلاً چرا باید اینجوری نماز بخوانیم؟ خب ما کار نکردیم که نفهمیدیم و الا قابل فهم است. مثل اینکه شما چون پزشکی نخواندهای، نمیدانی الان چه نسخهای باید بنویسی، اگر خوانده بودی، الان میدانستی. لذا آیتالله بهجت میفرماید که اوامر و احکام الهی، همه ارشادی هستند، یعنی خودت هم میتوانستی با عقل خودت بفهمی. دین چهکار میکند؟ دین میآید جهان عقلانیت انسان را توسعه میدهد، تضمین میکند، تحریک میکند، جایزه میدهد.
مثلاً شرکت کردن در انتخابات، یک امر معقول است و حق شما هم هست. دین چهکار میکند؟ میفرماید اگر از این حقت استفاده نکنی من روز قیامت از تو سؤال میکنم، چرا با بیاعتناییات به جامعه ضربه زدی؟! دین هیچ توصیۀ غیرعقلانیای ندارد، اگر عقلمان را کار بیندازیم عقلانیتِ همۀ توصیههای دینی را میفهمیم. دین فقط «انگیزه» به آن اضافه میکند؛ با پاداش و جزایی که دارد. جالب است که شیوۀ پاداش و جزایش هم بهگونهای است که استقلال تو را بههم نریزد، و این راز مظلومیت همۀ اولیاء خدا است. شیوۀ انگیزه دادنش هم با تبلیغات و عملیات روانی مسموم نیست، با فریب و اغوا نیست، زیاد تلاش نمیکند بههر قیمتی برایت چیزی را جا بیندازد. باز هم استقلالت را در همان تبلیغاتش رعایت میکند تا خودت بفهمی.
خُب حالا چه کسی گفته است که عزت نیاز انسان است؟ همۀ علماء انسانی میگویند، همۀ انبیاء و اولیاء هم میگویند، اصلاً معلوم است؛ اگر به خودت هم مراجعه کنی این را میفهمی. نمیخواهد زیاد دانش داشته باشی، فطرت و وجدانت این را میگوید. پایگاه اصلی عزت، استقلال آدمی است. اگر فکر کنی، خودت به این نتیجه میرسی.
استقلال و عزتِ ما، دشمنانی دارد؛ از لذتهای کم گرفته تا ابلیس و غارتگران
حالا یک سؤال پیش میآید: من برای رسیدن به این استقلال و عزت باید چهکار کنم؟ دزد استقلال و عزت هم وجود دارد؛ از لذتهای کم و کوچک گرفته تا ابلیس، تا دشمنهایی که میخواهند من را غارت کنند.
انسان در دنیا دشمن دارد، کور باشد کسی که این دشمنیها را نبیند. از آن اول، هابیل و قابیل باهم دعوا کردند سر چه بود؟ انسانها باهم جنگ دارند و خیلیها اگر زورشان برسد همدیگر را میدرند، همه که خوب نیستند. تو در مقابل دشمن، خودت هم باید بتوانی مقاومت کنی، این هم یک واقعیت است که انسان دشمن دارد. بعضیها در این کشور خیلی تلاش کردند، چند دهه تلاش کردند به جوانهای ایرانی بگویند «اصلاً دشمن یعنی چه؟ چرا میگویید که ما دشمن داریم؟! بروید راحت زندگی کنید، این حرفها چیست؟!» درحالیکه ما دشمن آشکار داریم.
خب، حالا من میخواهم به این استقلال برسم، و این استقلال من هم بالاخره دشمن دارد، باید در مقابل آن هم از استقلالم دفاع کنم، استقلال من، دزد هم دارد و از این جهت، کارم سخت شده است. اما چطوری باید به این استقلال برسم؟
چهکار کنیم تا انسان مستقلی بشویم؟/ «مسئولیتپذیری» مهارتی است که انسان را به استقلال و عزت میرساند
چند جلسه دربارۀ استقلال صحبت کردیم و باهم توافق کردیم که باید انسان مستقلی باشیم، آیا کار تمام است؟ نه، تمرین لازم دارد. شما چند سال میخواهی عمر کنی؟ هفتاد سال؟ هشتاد سال؟ إنشاءالله که صد و ده ساله بشوی، پس یک تمرین صد و ده ساله هم برای مستقل بودنت لازم داری، یعنی به اندازۀ همۀ عمر!
ما چهکار باید کنیم تا انسان مستقلی بشویم؟ خیلی تعبیر روشن، مشهور و سادهای دارد به نام «مسئولیتپذیری» که متأسفانه این تعبیر هم دشمنانی دارد، یعنی این حقیقت، این مفهوم و این روشِ بهدست آوردن استقلال و عزت، دشمنانی دارد که این دشمنان در بین عموم افراد جامعه، به بدی هم شناخته نمیشوند، ولی ما آنها را باید افشاء کنیم.
«مسئولیتپذیری» مهارتی است که انسان را به استقلال و عزت میرساند. مسئولیتپذیری یعنی چه؟ یعنی انسان یک تعهد درونی داشته باشد که هر کاری را میخواهد انجام بدهد، آن را با خلاقیت، با شناخت و با سعی خودش برود انجام بدهد نه با فشار بیرونی، نه با نظارت بیرونی. حس مسئولیت را باید در فرد بالا برد، در مدرسه باید احساس مسئولیت را در کودکان افزایش داد. برای اینکه احساس مسئولیت افزایش پیدا کند باید چهکار کرد؟ باید قوانین را کاهش داد، باید فرصت خطا داد، باید امکان خطا کردن داد، و اگر خطا کرد، نباید زیاد سرزنش بکنی، و الا باز هم نتیجهاش مثل آن وقتی میشود که قانون زیاد باشد. مثلاً اینکه بگویی «من قانون نمیگذارم اما خیلی فلانفلانشده هستی اگر این خطا را انجام بدهی!» خب این «فلانفلانشده» که گفتی، پدرش را در آورد! اگر قانون بگذاری بهتر است از اینکه فحش بدهی! «یعنی او خطا بکند و باز هم من احترام بگذارم؟» بله. چون میخواهیم تعهد درونی او را رشد بدهیم تا خودش بخواهد کار خوبی را انجام دهد یا کار بدی را انجام ندهد.
برخی انتقاد میکنند که چرا دینی حرف نمیزنی و صریحاً از روانشناسی استفاده میکنی؟
دهخدا در ترجمۀ لغوی «مسئولیت» نوشته است: مسئولیت به معنای ضمانت و تعهد است، یعنی به گردن او، در عهدۀ او، در ضمان و پایبندیِ او بودن است، یعنی چیزی را آدم به گردن کسی بیندازد و او تضمین بکند، به عهده بگیرد.
حالا بگذارید یکمقدار از روانشناسی و از صحبتهای روانشناسان خارجی و داخلی استفاده کنم و احساس مسئولیت را برای شما تعریف کنم تا ببینیم آیا روانشناسها حرف غلطی در این زمینه زدهاند یا حرفشان درست است؟ بعضیها از بنده انتقاد میکنند و میگویند که شما چرا دینی حرف نمیزنی؟ صریحاً داری از روانشناسی استفاده میکنی. خُب روانشناسی یعنی چه؟ اگر این روانشناس، عقلش درست رسیده باشد، این کار ما یعنی استفاده از عقل! در جامعهشناسی هم همینجور است، در علوم سیاسی هم همینجور است.
برترین دانشمندان علوم سیاسی کشور ما که در همۀ دنیا تدریس میکنند و به عنوان استاد از ایشان دعوت میکنند، میگفتند «از اول معلوم بود که برجام نتیجه نمیگیرد.» خُب اگر من الان حرف ایشان را بگویم، مگر بد است؟ ما الان مشکلی که با سیاستمدارانمان داریم سرِ دانش و عقلانیت است، همان مشکلی که أمیرالمؤمنین با ابوموسی اشعری داشت و به او فرمود: عقل و تجربه را زیر پا نگذار. (إنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ نَفعَ ما اُوتِیَ مِنَ العَقلِ و التَّجرِبَةِ؛ نهجالبلاغه/نامه ۷۸)
مسئولیتپذیری یک الزام و تعهد درونی است/ مسئولیتپذیری سه ویژگی دارد: تشخیص، تصمیم، خلاقیت
یکی از روانشناسان تربیتی اینطور تعریف میکند: مسئولیتپذیری یک الزام و تعهد درونی از سوی فرد است برای انجام مطلوب همۀ فعالیتهایی که بر عهدۀ او گذاشته شده است. او معتقد است مسئولیتپذیری از دورن فرد سرچشمه میگیرد. فردی که مسئولیت کاری را به عهده میگیرد، توافق مینماید که یک سری فعالیتها و کارها را انجام بدهد، یا بر انجام این کارها توسط دیگران نظارت کند.
شخص دیگری در اینباره میفرماید: «مسئولیتپذیری یعنی الزام و تعهد درونی، که دارای سه ویژگیِ تشخیص، تصمیم و خلاقیت است» اینکه ما میگوییم آئیننامهها را در مدرسه کمرنگ کنید، برای همین است. آیا میشود مدرسههای ما اینطوری بشوند؟ مثلاً از دانشآموز بپرسند: شما کِِی تصمیم داری امتحان بدهی؟ کِی میخواهی یک ارزیابی علمی بدهی که ببینی در تلاش علمیِ خودت، به چه نتیجهای رسیدهای؟ مثلاً این هواپیمای کوچکی که ساختی، میخواهی پرواز بدهی ببینی درست کار میکند یا نه؟ خب کسی که یک هواپیما یا کاردستی ساخته است، خودش مشتقاق است که امتحانش کند، اصلاً روز جشن اوست، پدر و مادرش را هم صدا میزند که موقع آزماش هواپیمایش به مدرسه بیایند. امتحان در اصل باید اینطوری باشد.
الان در مدرسهها امتحان تبدیل شده است به عامل استرس!
الان در مدرسهها امتحان تبدیل شده است به عامل استرس، عامل فراموش کردن همۀ آنچه آموخته و عامل نفرت پیدا کردن از درس و تحصیل. امتحان در اصل چطور باید باشد؟ مثلاً این هواپیمایی که درستش کردهای، پرواز بده تا ما ببینیم؟ نترس؛ حالا ممکن است هواپیمایت سقوط بکند، ولی ما به زحمتت نمره میدهیم، مامانت هم میآید بغلت میکند میگوید «آفرین پسرم تو زحمت خودت را کشیدی، فلانی و فلانی هم اولین هواپیماها را که پرواز دادند سقوط کرد.»
مسئولیتپذیری به سه ویژگی مربوط است: تشخیص، تصمیم، خلاقیت. ویژگی تشخیص یعنی اینکه خودت باید تشخیص بدهی. مثلاً اینکه چند نوع امتحان را جلوی تو بگذارند و بگویند: «تو فکر میکنی کدامیک از انواع این امتحانها برایت مفیدتر است و تلاش علمی تو را بهتر نشان میدهد؟» نه اینکه معلم بخواهد با امتحانش، تو را گیر بیندازد! مثلاً تو رفتهای کلّی مسئله حل کردن یاد گرفتهای و در زمینۀ حل مسئله تلاش کردهای، آنوقت این معلم میآید چهارتا سؤال حافظهای از تو میپرسد و نابودت میکند! یا همین کنکوری که نوعاً به قتل عام استعدادهای جوانهای ایرانی منجر میشود.