بدون شک تا کنون نام برند سایما را برای خرید کوادکوپتر دوربین دار بارها و بارها شنیده‌اید به رندی که نام آن خیال کاربران را از بابت کیفیت و قابلیت هایی که در ازای قیمت تعیین شده برای یک محصول به دست می آورند راحت می کند. برند سایما بیشتر تولیدکننده کوادکوپترهای مبتدی است که کار خود را با کوادکوپتر ها و هلیکوپترهای بدون دوربین کوچک آغاز کرد اما رفته رفته با اضافه کردن دوربین و سایر قابلیت ها به کوادکوپتر ها به دلیل کیفیت خود و تنوع محصولات و همچنین قیمت مناسب جای خود را در دل کاربران باز کرد. این شرکت به قدری در زمینه کاری خود معتبر که کاربران زیادی خود را ملزم می‌کند تا حتماً یکی از محصولات این شرکت را خریداری کنند چون خیالشان از بابت کیفیت راحت است.

شرکت سایما به تازگی از کوادکوپتر رونمایی کرده که مشابه آن را تا پیش از این ارائه نکرده بود. تا کنون این برند مدل های بسیار زیادی از انواع هلیکوپتر ها و کوادکوپتر ها را به بازار عرضه کرده، از انواع کواد کوپتر های کوچک، دوربین دار، بزرگ ،دوربین دار با ارسال زنده تصویر، جی پی اس دار، دوربین دار با قابلیت چرخش دوربین و غیره . اما تا کنون کوادکوپتر ای که قادر به تاشو بودن بازوهای خود باشد در بین محصولات این شرکت ندیده بودیم. شاید بهتر است بگوییم که جای یک کوادکوپتر تاشو در بین محصولات شرکت سایما حسابی خالی بود.

خوشبختانه طراحان شرکت سایما به این خلا پی بردند و کوادکوپتر z1 را طراحی کردند . کوادکوپتر کوچک و جمع و جور با بازوهای تاشو اما با قابلیت های بسیار زیاد که در ادامه به بررسی تک تک این ویژگی ها خواهیم پرداخت. شاید بتوان گفت یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی که کوچک بودن یک کواد کوپتر و قابلیت حمل آسان آن برایشان از اولویت بالایی برخوردار است همین کوپتر z1 تازه تولید شده توسط شرکت سایماست.

 

 

کوادکوپتر دوربین دار syma Z1 با بازوهای تاشو

 

کوادکوپتر Z1، پرنده ای بدون رادیو کنترل!

شاید اولین چیزی که در هنگام جعبه گشایی کواد کوپتر اعلان نظر شما را به خود جلب می‌کند نبوده رادیو‌کنترل درون جعبه است. رادیو کنترل وسیله بسیار مهمی است که امکان کنترل کوادکوپتر را به کاربر می دهد و این وسیله در واقع پل ارتباطی میان خلبان و گفت بهتر است و نبود آن بدون شک علت دیگری دارد. 

یکی از تفاوت های بارز کوادکوپتر z1 با سایر مدل ها امکان کنترل کوادکوپتر تنها با گوشی همراه است. قبل از این قابلیت را روی کواد کوپتر x۲۳w و کوادکوپتر x۵uw و دیگر مدل ها دیده بودیم. اما این قابلیت به عنوان یک ویژگی اضافه به آن مدل های اضافه شده بود درون جعبه یک رادیو کنترل مناسب برای کواد کوپترها وجود داشت و همچنین قابلیت کنترل با گوشی همراه هم از ویژگی های کوادکوپتر بود. اما تفاوت کوادکوپتر syma Z1 در نبود رادیو کنترل درون بسته است یعنی خلبان فقط باید با استفاده از گوشی همراه خود کواد کوپتر را کنترل کند. برای تبدیل گوشی هوشمند خود به رادیو کنترل کوادکوپتر Z1 فقط کافی است اپلیکیشن سایما فلای را از از لینک های زیر دریافت کرده و روی گوشی خود نصب کنید این اپلیکیشن با تمام گوشی هایی با سیستم عامل های آندروید و ios کارایی کامل دارد.

 

 

کوادکوپتر دوربین دار syma Z1 با بازوهای تاشو

 

 

 

ابعاد کوچک و بازوهای تاشوی کوادکوپتر z1

از ویژگی‌های بارز کوادکوپتر سایما Z1 می‌توان به ابعاد کوچک و جمع و جور آن اشاره کرد تاشو بودن بازوهای کواد کوپتر به حمل بسیار راحت تر از آن کمک می کند. هنگامی که بازوهای کوادکوپتر در حالت جمع قرار دارند و ابعاد این کوادکوپتر به اندازه یک کف دست می شود و به راحتی داخل جیب و کیف قرار میگیرد.

قابلیت تاشو بودن بازوهای یک کوادکوپتر را قبل ها در کوادکوپتر حرفه ای مویک ساخت شرکت دی جی آی دیده بودیم. همین امر باعث شد تا محبوبیت این کوادکوپتر بین کاربران به سرعت و به شدت افزایش پیدا کند. در برخی از مدل‌های کوادکوپتر های مبتدی هم این قابلیت بعدها اضافه شد که در سایت ایستگاه پرواز هم چند عدد از آنها ارائه و با استقبال خوبی از طرف مخاطبان رو به رو شد اما هیچ یکی از آنها برند سایما نبودند به جرات می توان کوادکوپتر سیما Z1 را اولین کوادکوپتر تاشو شرکت سایما دانست.

قصد حمل کوادکوپتر را دارید کافیست بازوهای آن را جمع کنید و کوادکوپتر را داخل یک جعبه کوچک یا یک کیف کوچک بگذارید. قابلیت حمل آسان کوادکوپتر Z1  از بزرگترین مزیت های آن در کنار سایر قابلیت های شگفت انگیز آن است.

 

 

 

 

 

امکان تعیین مسیر پروازی با دست

 

یکی از مهمترین دغدغه های طراحان کواد کوپتر های مبتدی و حرفه ای به صورت مداوم اضافه کردن قابلیت هایی به محصولات خود است که باعث شود ارتباط خلبان و کواد کوپتر در آسمان راحت تر باشد. به این منظور هر بار شرکت ها سعی می کنند ویژگی را به کوادکوپترهای خود اضافه کنند تا کاربران مبتدی بتوانند راحت تر دستورات خود را به کوادکوپتر منتقل و در آسمان اجرا کند.

یکی از این ویژگی ها که کار را برای خلبانان مبتدی بسیار راحت می کند خلبان خودکار کوادکوپترهای مبتدی است. این ویژگی به خلبان کمک می کند تا مسیر دلخواهی پرواز خود را با انگشت روی صفحه نمایش گوشی همراه خود رسم کند کوآدکوپتر طبق آن مسیر پرواز خود را آغاز کرده و طی می کند این قابلیت برای زمانی که می خواهید از یک سوژه تصویر برداری کنید و مسیر خاصی را برای حرکت دوربین خود در آسمان در نظر دارید بسیار کارآمد خواهد بود. با استفاده از این قابلیت فقط کافیست همه حواس خود را به تصویربرداری بدهید تا زیباترین تصاویر را ثبت و ضبط و در نهایت به اشتراک بگذارید.

نمای تصویری از این ویژگی در تصویر زیر نشان داده شده است همان طور که در عکس می بینید شخص روی صفحه نمایشگر گفته خود مسیر مارپیچی را انتخاب کرده تا کواد کوپتر بر اساس آن پرواز خود را آغاز کند. توصیه می شود برای تسلط بهتر روی این قابلیت ابتدا آن را در فضاهای باز تست کنید تا توانید نحوه اجرای پرنده خود در آسمان را طبق الگویی که رسم کرده اید ببینید.

 

کوادکوپتر دوربین دار syma Z1 با بازوهای تاشو

قابلیت چرخش ۹۰ درجه دوربین

 

ارسال زنده تصویر روی گوشی همراه به شما کمک می کند که به صورت آنلاین و لحظه ای کادری که دوربین در هنگام پرواز در حال ثبت آن است مشاهده کنید. با این ویژگی به خوبی تسلط خواهید داشت که در حال ثبت چه تصاویری هستید. بدون شک همیشه دوربین طبق ایده آل ذهنی شما تنظیم نمی شود معمولاً در این شرایط باید با دانش پروازی خود کوادکوپتر را کمی به سمت جلو و عقب متمایل کنید تا بتوانید کاری که دوست دارید را روی مانیتور ببینید و تصاویر مورد علاقه خود را ثبت و ضبط کنید.

اما چندی پیش شرکت سایما طراحی روی دوربین های خود پیاده کرد که بدون استفاده از گیمبال امکان چرخش دوربین و تغییر کادر را به کواد کوپتر میداد این قابلیت اولین بار روی کوادکوپتر x۲۵pro پرو و بعدها روی کوادکوپتر x۸sw اضافه شد. ویژگی کارآمدی که کمک می کند بدون تغییر زاویه خود کوپتر و همچنین بدون استفاده از گیمبال که قطعه گرانبها و سنگینی است دوربین زاویه خود را تغییر داده و کادری که مورد علاقه خلبان است پیدا کند. همانطور که گفته شد گیمبال علاوه بر قیمت بالا دارای وزن زیادی هم هست بنابراین کوپتر های کوچکی مانند کوادکوپتر Z1  که ابعاد بزرگی ندارند قابلیت حمل گیمبال را ندارند بنابراین بهترین انتخاب برای این مدل ها امکان چرخش خود دوربین است در تصویر زیر نحوه چرخش دوربین نمایش داده شده است. این دوربین قابلیت چرخش ۹۰ درجه را دارد که برای پیدا کردن کادر مناسب کافیست.

 

 

 

چراغ های پر نور و کم مصرف کوادکوپتر

 

بدون شک پرواز شما در آسمان محدود به روز نمی شود. افراد زیادی تمایل دارند در شب پهپاد خود را پرواز می دهد و بنابراین وجود چراغ های پرنور از لازمه هاي یک کواد کوپتر است.

چراغ های ایده آل برای یک کواد کوپتر باید علاوه بر نور زیاد مصرف پایینی هم داشته باشند، طبیعتا مصرف بالا باعث می شود تا سریعتر شارژ کوادکوپتر کاهش پیدا کند و زمان پرواز آن کم شود. همانطور که در تصویر زیر می بینید کوادکوپتر Z1  دارای چند چرا روی بدنه خود است که به خلبان این امکان را می دهد تا در شب مکان آن را به راحتی تشخیص داده و پیدا کند. البته نمی‌توان گفت که بهره‌مندی از ال ای دی های پرنور و کم مصرف از ویژگی‌های خاص این است اما به دلیل ابعاد کوچک آن می توان و قابلیتی روی کوادکوپتر Z1   را یک نقطه مثبت برای آن در نظر گرفت.

 

 

کوادکوپتر دوربین دار syma Z1 با بازوهای تاشو

 

استفاده از اپتیکال فالو برای عدم برخورد با زمین

 

اگر تاکنون رادیو کنترل یک کواد کوپتر را به دست گرفته باشید و درگیر کنترل یک پهپاد در آسمان شده باشید مطمئنا نمی دانید که یکی از کارهای دشوار در کنترل پرنده فرود آوردن صحیح آن روی زمین است. اغلب کاربران به خصوص خلبانان مبتدی در بارهای اول پرواز در هنگام فرود به دلیل اینکه تسلط کافی روی رادیو کنترل و پرنده ندارند و ضربات محکمی در هنگام ورود به آن می زنند. همین امر باعث شد تا طراحان کواد کوپترهای مبتدی به فکر بیفتند و قابلیت پرواز و فرود با یک دکمه را روی کوادکوپتر ها اضافه کند. این ویژگی کمک می‌کرد تا با استفاده از یک دکمه کوادکوپتر به راحتی از زمین بلند شده و با استفاده از یک همان دکمه در هنگام پرواز به آرامی روی زمین بنشیند. اما طراحان کوادکوپتر Z1  برای حل این مشکل چاره دیگری اندیشیدند. آنها یک دوربین کوچک در زیر پرنده تعبیر کردند تا با استفاده از پردازش تصویر جلوی ضربات که ممکن است از پایین به کوادکوپتر وارد شود گرفته شود. این قابلیت مزیتی نسبت به پرواز و فرود خودکار با یک دکمه دارد و آن این است که کوادکوپتر مدام در حال پردازش تصویری اطلاعات در قسمت پایین خود است و هر مانعی مانند درخت و یا سایر موانع دیگر را به راحتی رد می کند. در تصویر زیر می توانید موقعیت این دوربین را روی کواد کوپتر ببینید.

 

 

 

 

کوادکوپتر دوربین دار syma Z1 با بازوهای تاشو

 

مد گرانشی کوادکوپتر

اغلب کوادکوپترها و یا بهتر است بگوییم نزدیک به همه آنها استفاده از جو استیک های روی رادیو کنترل و هدایت می شوند. با استفاده از جوی استیک ها و حرکت آنها به راست و چپ میتوانیم یک کوادکوپتر را در آسمان به سمت راست چپ جلو و عقب حرکت بدهیم. راه جذاب تری هم برای کنترل یک کواد کوپتر در آسمان وجود دارد!

حتما تا کنون بازی های کامپیوتری را بازی کرده اید که بر اساس زاویه گوشی همراه شما نسبت به زمین کار می‌کند این موضوع یا همان گراویتی بر اساس جاذبه زمین کنترل سوژه در آن بازی را به دست می گیرد. کوادکوپتر Z1  هم از همین ویژگی برخوردار است و با استفاده از مواد گرانش این امکان را به خلبان خود می‌دهد که با حرکت دادن گوشی همراه به سمت راست و چپ و خم کردن آن را در آسمان حرکت دهد این کار می تواند لمس بهتری از نوع حرکت پهپاد در آسمان به خلبان منتقل کرده و کنترل آن را آسان تر کند.

البته مورد گراویتی را قبلاً در تعداد محدودی از مدل های کوادکوپتر دیده بودیم پس از اینکه طراحان شرکت سایما با استقبال کاربران از این مد مواجه شدند سعی کردند که این قابلیت را در کوادکوپتر های محبوب خود مانند کوادکوپتر Z1  اضافه کنند.

 

 

 

قابلیت حفظ ارتفاع پهپاد در آسمان

هنگامی که یک کواد کوپتر در آسمان پرواز می کند یکی از معیارهایی که تعیین می‌کند خلبانی که رادیو کنترل این کوادکوپتر را به دست دارد یک خلبان حرفه ای است یا از کاربران تازه وارد این حوزه است، پرواز نرم کوادکوپتر در آسمان است. تغییر های ناگهانی در ارتفاع پرواز کواد کوپتر دقیقا همان نکته ای است که از آن می کند خلبانی که رادیو‌کنترل این گفته را به دست آورد یک خلبان تازه کار است. بنابراین باید توجه داشته باشید که از اولین نکاتی که به هنگام پرواز یک پرنده روی آن تمرکز می کنیم حفظ ارتفاع آن در یک نقطه مشخص باشد. هر چقدر که این کار بدون استفاده از مود حفظ ارتفاع دشوار است در مقابل با استفاده از قابلیت حفظ ارتفاع کواد کوپتر آسان می شود.

کوادکوپتر Z1  از قابلیت حفظ ارتفاع برخوردار است یعنی با استفاده از یک بارومتر دقیق ارتفاعی که پرنده درحال پرواز با آن است را اندازه گیری کرده و سعی می‌کند کواد کوپتر را در آن ارتفاع نگه دارد. ویژگی زمانی که بخواهید از یک سوژه تصویربرداری کنید از اهمیت ویژه ای برخوردار است هیچ بیننده دوست ندارد در هنگام تماشای یک تصویر ویدئویی مدام زاویه دید دارد عوض شود بنابراین یکی از معیارهای یک تصویر برداری خوب نگه داشتن دوربین در یک ارتفاع ثابت است. با استفاده از قابلیت حفظ ارتفاع گفته به راحتی می توانید پرنده را در یک ارتفاع ثابت در آسمان نگه دارید و زیباترین تصاویر ویدیویی را ثبت و ضبط کنید.