برای ترویج فرهنگ ازدواج چه باید کرد؟

gheraati-shive-rahbari

نزدیک به ۱۲ میلیون جوان کشور در سن ازدواجند و هر ساله سن ازدواج بالاتر می رود. به نظر شما دلیل افزایش سن ازدواج چیست؟ و چگونه می توان ازدواج آسان را جایگزین تجملات و هزینه های سنگین ازدواج کرد؟ در آستانه هفته ازدواج، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر صدا و سیما این موضوع را بررسی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در واکنش به سوال مجری که وی را کارشناس ازدواج معرفی کرد گفت: من کارشناس ازدواج نیستم بلکه من معلم قرآنم و مباحث مربوط به ازدواج را با اشاره به آیات قرآن بیان می کنم.

این معلم قرآن در ادامه گفت: قرآن می گوید آرامش را در ازدواج جستجو کنید این در حالی است که جوانان امروز آرامش را در بازی های و سرگرمی های مضر مانند سیگار و مشروب و بی بندوباری جستجو می کنند و هرگز به آرامش مورد نظرشان نیز نمی رسند که همه این انحرافات ناشی از فاصله گرفتن از قرآن است.

وی با اشاره به دستور قرآن برای رسیدن به آرامش گفت: بر اساس نص صریح قرآن انسان برای زندگی بعد از آب و غذا به لباس احتیاج دارد، در قرآن آمده است که همسران شما همچون لباس و پوشش شما هستند و این است معنای ضمنی لباس در قرآن، وجود لباس باعث آرامش است همانطور که همسران شما نیز موجبات آرامش شما را فراهم می کنند.

آقای قرائتی در ادامه گفت: باید جوانان را به امر ازدواج تشویق کرد که این تشویق یا به زور است یا با محبت و یا با صحبت، مهم اینست که جوانان را به سمت ازدواج هدایت کرد تا فساد و تبعات آن نجات یافت.

وی با اشاره به مشکل اصلی کشور به عنوان مانعی مهم در سر راه ازدواج جوانان گفت: مشکل کشور ما بودجه نیست زیرا بودجه به حد کفایت وجود دارد مشکل ما این است که نگاه ما به ازدواج فرهنگی نیست زیرا در حالی که میلیونها تومان صرف همایشهای مختلف می کنیم اما برای ازدواج که امر فرهنگی است هزینه ای نمی کنیم این مشکل فرهنگی است که باید حل شود.

این معلم قرآن در ادامه گفت: این وظیفه صدا و سیما، آموزش و پرورش و دانشگاهها است که در این زمینه کار فرهنگی انجام دهند مشکل این است که یک اسلام شناس بالای سر این سازمانهای فرهنگی نیست که اگر بود ازدواج در کشور ما تا این اندازه سخت و دشوار نبود.

آقای قرائتی با اشاره به فرهنگ تجمل در بین خانواده ها گفت: خانواده ها دائما اسرار دارند که هزینه های مربوط به عروسی بالاست و باید در تالار جشن گرفت، آیا واقعا نیاز است؟ جواب منفی است در یک خانه هم می توان عروسی گرفت، همه این حرفها به دلیل بی تقوایی ماست، مشکل این است توکل ما به خدا کم شده است وگرنه مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: هر سازمانی باید نیروهای خود را ساماندهی کند به این ترتیب که مثلا بنیاد جانبازان امکاناتش را در اختیار کارمندان جوان دم بختش قرار دهد و همه کمک کنند تا ازدواج جوانان تسهیل شود.

آقای قرائتی با رد بی کاری در جامعه گفت: مشکل کشور ما بیکاری جوانان نیست، نبود میز است، جوانان تحصیل کرده ما به دنبال میز هستند وگرنه اگر کسی طالب کار باشد چه اشکالای دارد که برود فرش ببافد و هزینه های زندگیش را تامین کند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که آیا جوانان می توانند با با قالی بافی از پس هزینه های زندگی برآیند گفت: جوانان با قالی بافی شاید نتوانند از پس هزینه های ازدواج برآیند اما حداقل خرج شکمشان را که در می آورند.

این معلم قرآن در ادامه گفت: باید ترسها را کنار گذاشت مشکل جوانان ما این است که خط شکن نیستند، همه چیز محیا است این دل و جرات است که جوانان ما ندارند زیرا ازدواج شجاعت و دل و جرات می خواهد.

دانلود